به نظر مىرسد كه مراد از اين حركت به طرف قدس ، حمله حضرت مهدى ( عليه السلام ) براى آزادى فلسطين و قدس است ، اما احتمال دارد كه منظور ، آغاز حركت خراسانيها به سوى قدس باشد . حركتى كه قبل از ظهور صورت مىپذيرد . روايت گنجهاى طالقان پيرامون اين مطلب ، حديثى از منابع سنى ها از حضرت على ( عليه السلام ) نقل شده است كه فرمود : " آفرين بر طالقان ، خداوند را در آن گنج هايى ست اما نه از جنس طلا و نقره بلكه در آن سرزمين مردانى ست كه خدا را آنطور كه شايسته معرفت است شناخته اند . آنان ، ياران مهدى آخر الزمانند " [1] و در روايتى ديگر آمده است : " پر افتخار باد طالقان ! " [2] همين مطلب با لفظ ديگرى در كتاب هاى شيعه نيز موجود است . [3] از امام صادق ( عليه السلام ) نقل شده است كه فرمود : " خداوند را در طالقان گنج هايى است كه نه طلاست و نه نقره بلكه درفش هايى ست كه تاكنون به اهتزاز در نيامده . در آن خطّه مردانى هستند كه قلب هايشان مانند پارههاى آهن ، محكم و نستوه است و نسبت به ذات مقدس خداوند ترديدى در آنها راه نمىيابد ، شديدتر از آتش اند اگر بر كوه حملهور شوند آن را از جاى بر كنند ، آهنگ هر ديارى نمايند چون عقاب بر آن فرود آيند و آن را منهدم سازند ، آنان وجود مبارك امام را پروانهوار در ميان گرفته و به هنگام خطر ، از وجود مقدس او با جان خود محافظت كنند . شبها را به نماز و مناجات سپرى كنند و روزها سوارانِ كارزارند . زاهدانِ شب و شيران روزند . آنان ( در اطاعت از امام ) مطيع تر از كنيزان ، در برابر مولاى خويش اند ، درخشان چون چراغهاى پرنوراند . گويا بر دلهايشان
[1] الحاوى سيوطى : 2 / 82 و كنز العمال : 7 / 262 . [2] ينابيع المودة قندوزى ص 449 . [3] بحار از كتاب " سرور اهل ايمان " نوشته على بن عبد الحميد با سند او .