responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 55


جوان رشيد قريش از آن دور وارد مسجد شد ، همگى گفتند : اين همان محمد امين است و ما به حكميت او راضى هستيم او براى فصل خصومت دستور داد پارچه اى را آوردند و حجر اسود را با دست خود در ميان آن گذارد . سپس فرمود : هر يك از رؤساى چهارگانه ى مكه ، گوشه ى آن را بگيرند . هنگامى كه حجر اسود را نزديك ركن بردند ، امين قريش با دست مبارك خود ، سنگ را در جاى خود نصب نمود " ( 1 ) .
و به اين طريق به مشاجرات قريش كه نزديك بود فتنه اى را بر پا سازد و حوادث خونينى به بار آورد ، خاتمه داد .
على ( عليه السلام ) تربيت يافته مكتب رسالت ابن اسحاق ، ابن اثير و امين اسلام طبرسى روايت مى كنند كه يكى از نعمت‌هاى خداوند بر على بن ابيطالب آن بود كه قريش به خشكسالى و قحطى گرفتار شدند و ابوطالب هم مرد عائله مندى بود ، پس محمد ( صلى الله عليه وآله ) به عموى خويش عباس كه از ثروتمندان بنى هاشم بود گفت : اى عباس برادرت ابوطالب عيال‌وار است و مردم به اين قحطى كه مى بينى گرفتارند . بيا تا نزد او برويم و از نظر مساعدت من يكى از فرزندان او را بگيرم و تو هم يكى ديگر را و آن دو را كفايت كنيم . عباس پذيرفت و هر دو ، پيش ابوطالب رفتند و گفتند ما آمده ايم تا بعضى از فرزندان تو را تا موقعى كه مردم از اين قحطى در آيند ، كفايت نماييم .
ابوطالب گفت : عقيل را براى من بگذاريد و اختيار ديگران با شماست . محمد ( صلى الله عليه وآله ) ، على ( عليه السلام ) را برگرفت و همراه خود برد و عباس جعفر را . على پيوسته با محمد بود تا خدايش به نبوت برانگيخت ، در اين هنگام او را پيروى كرد و به وى ايمان آورد .
جعفر همچنان با عباس ماند تا اسلام آورد و از او بى نياز گرديد . ( 2 ) على ( عليه السلام ) گويد : " و لقد كان يجاور في كل سنة بحراء ، فأراه ولا يراه غيرى " او هر سال


1 . بنا به روايت مسعودى ، محمد به چهار نفر از بزرگان قريش بنى عقبه ، ابوزمعه ، بنى مطلب و قيس بن عدى فرمود : تا چهار گوشه آن جامه را گرفته بلندش كنند . مسعودى ، مروج الذهب ، ج 2 ، ص 239 - ابن سعد ، الطبقات ، ج 1 ، ص 146 . 2 . طبرى ، تاريخ الأمم والملوك ، ج 2 ، ص 57 ، اعلام الورى ، ص 49 ، شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ، ج 3 ، ص 251 .

55

نام کتاب : چهارده نور پاك ( فارسي ) نویسنده : دكتر عقيقى بخشايشي    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست