الوجوب و الاستحباب ، و در عرف شرع متعين است براى وجوب ، چنانچه سيد مرتضى در كتاب " ذريعه " فرموده . ( 1 ) 39 . مطاعن ابو بكر را يك دو طعن دانسته كه آن هم قابل اثبات نيست ! دهلوى گويد : اين يك دو طعن كه شيعه - از روايات اهل سنت - بر ابو بكر و امثال او ثابت مىكنند ، اولا ثابت نمىشود ، و اگر بالفرض ثابت هم شود ، بايد روايات اهل سنت در فضائل ابو بكر را در يك پله ترازو نهاد ، و اين دو سه طعن را در پله ديگر ، و باهم بايد سنجيد ، و بعد از آن جواب بايد طلبيد . ( 2 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : مطاعن ابو بكر در يك دو طعن منحصر نيستند ، بلكه مطاعن او بسيار است ، و - بحمدالله - اكثر آنها در اين كتاب ثابت شده ، و تشكيك معاندى را گنجايش نماند . و اگر يك طعن هم بر ابى بكر - كه موجب عدم صحت امامتش باشد - ثابت گردد ، غاصب و ظالم بودن در خلافت ثابت خواهد شد ، و از اين معنا عدم ايمان و كمال نفاق او ظاهر خواهد شد . پس هرگاه نفاق و عدم ايمان او ثابت شد ، معلوم شود كه جميع فضائل او از موضوعات و مفتريات اهل سنت است . ( 3 )
1 . الذريعة 1 / 53 . براى ، اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 1 / 271 - 274 . 2 . تحفه اثنا عشريه : 266 ( طعن سوم ابو بكر ) . 3 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 1 / 270 - 271 .