مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اين ادعا كذب و افترا است ( در هيچ تاريخ و سيره اى نيامده است ) . ( 1 ) 25 . ادعاى اينكه لفظ « صاحبكم » را كفار درباره حضرت به كار مىبردند . دهلوى گويد : مالك به حضور خالد . . . در حق جناب پيغمبر صلى الله عليه [ وآله ] وسلّم اين كلمه گفت : ( قال رجلكم . . كذا ; أو صاحبكم ) . و اين اضافه به سوى اهل اسلام ، نه به خود ، شيوه كفار و مرتدان آن زمان بود . ( 2 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اطلاق لفظ ( صاحبكم ) در حق حضرت رسول خدا ( صلى الله عليه وآله و سلم ) دلالت بر ارتداد نمىكند . سپس شواهدى از كتب عامه بر آن اقامه مىكند . ( 3 ) 26 . به دروغ ادعا مىكند كه : ابو بكر فهميد حق به جانب خالد است . دهلوى گويد : چون ابو بكر صديق خالد را به حضور طلبيد و از وى استفسار حال نمود ، ماجرا . . . ظاهر شد ، و حق به جانب خالد دريافته متعرض حال او نشد . ( 4 )
1 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 1 / 129 - 130 . 2 . تحفه اثنا عشريه : 263 ( طعن دوم ابو بكر ) . 3 . مراجعه شود به صحيح بخارى 2 / 159 ، ارشاد السارى 3 / 158 ، فتح البارى 3 / 364 ، ربيع الابرار 5 / 340 ، كنز العمال 16 / 204 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 1 / 132 - 136 . 4 . تحفه اثنا عشريه : 263 ( طعن دوم ابو بكر ) .