42 . احمد بن حنبل - براى حفظ وجهه خلفا و صحابه ! - گويد : كسى كه سخن از لشكر اسامه به ميان آورد ، رافضى است ! ( 1 ) 43 . فضل بن روزبهان نيز پس از آنكه به آتش كشيدن خانه فاطمه ( عليها السلام ) را دروغ مىانگارد ، مىگويد : گويند : طبرى اين ( حكايت ) را نقل كرده است ; البتّه طبرى خود از رافضىهاى معروف و تشيع او مشهور است ! . . . هر كس اين خبر را نقل كند ، بدون شك رافضى متعصبى است كه مىخواهد بر صحابه طعنى وارد سازد . ( 2 ) 44 . عجيب تر از همه سخن برخى معاصران است كه درباره مطالبه قلم و كاغذ توسط پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) در آخرين لحظات زندگى و واكنش ناهنجار عمر در اين باره - كه مهم ترين منابع روايى و تاريخى اهل سنّت آن را آورده و حكم به اعتبار آن نمودهاند - مىنويسد : بعيد نيست اين قصه ساخته و پرداخته متأخرين شيعه باشد . ( 3 ) 45 . او درباره اجبار اميرمؤمنان ( عليه السلام ) به بيعت با ابابكر كه طبرى نقل كرده ، گويد : به نظر مىرسد شيعيان اين خبر را به كتاب وى اضافه كرده باشند . ( 4 )
1 . مثالب النّواصب 163 . 2 . ابطال نهج الحق ، همراه با دلائل الصدق 3 / 79 - 81 . 3 . تاريخ العرب في الاسلام تحت راية الخلفاء الراشدين 16 - 17 . 4 . تاريخ العرب في الاسلام تحت راية الخلفاء الراشدين 16 - 17 .