قبل از وى استادش على بن مدينى نيز همين شيوه را در پيش گرفته و به چهره پوشى حقيقت پرداخته است . ( 1 ) 9 . قطفى - معروف به ابن سيّد الكلّ - ( متوفّى 697 ) مىنويسد : آثارى كه حكايت از خطا و يا گناه صحابه مىكند ، اگر خبر واحد باشد ، مىبايست آن را انكار نمود ! و اگر به تواتر اين خبر نقل شود ، مىبايست آن را توجيه نمود و هرگز نبايد ظاهر آن را پذيرفت . ( 2 ) 10 . تفتازانى ( متوفى 793 ) نيز جنگها و كشمكشهاى بين ياران پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) را قابل توجيه مىداند . ( 3 ) 11 . ابوعبيد ( متوفى 224 ) و حميد بن زنجويه ( متوفى 251 ) سخن معروف ابو بكر را كه گفته است : « فَوَدَدْتُ أَنِيّ لَمْ أَكْشِفْ بَيْتَ فاطِمَةَ » . يعنى : دوست داشتم كه به خانه فاطمه يورش نبرده بودم . چنين نقل كردهاند : « فَوَدَدْتُ أَنيّ لَمْ أَكُنْ فَعَلْتُ كَذا وَكَذا » . ( 4 ) يعنى : دوست داشتم كه من چنين و چنان نكرده بودم . 12 . ابن عبدالبرّ ( متوفى 436 ) ونويرى ( متوفى 737 ) گفته عمر را كه : « لاََحْرِقَنَّ البَيْتَ عَلَيْهِمْ » . يعنى : همانا خانه را با آنها به آتش خواهم كشيد .
1 . شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعه لالكلائى 1 / 169 . 2 . الأنباء المستطابه 122 ( چاپ اول ، دمشق ) ، براى دستيابى به كلمات ساير اهل سنّت در اين زمينه مراجعه شود به كتاب تحقيق مواقف الصحابه ، دكتر محمد أمخزون 1 / 130 - 142 . 3 . مراجعه شود به حاشيه كستلى بر شرح العقائد 187 ( چاپ استامبول ) . 4 . الأموال ، ابوعبيد 194 ، الاموال ، ابن زنجويه 1 / 348 .