بالجمله ; در عرض چند سال تحصيل علوم را به انجام رسانيده ، اشتغال به خدمت تصانيف والد ما جده خود - طيّب الله رمسه - فرموده ، اول " فتوحات حيدريه " را تصحيح و تنقيد نمود ، و در آخرش عبارتى تحرير فرمود كه دلالت بر كمال آن جناب در علم ادب دارد . من بعد " رساله تقيه " را - كه آن هم از تصانيف منيفه والد ماجدش طاب رمسه بود - تصحيح وتهذيب نمود . پس از آن به تصحيح و اشاعه كتاب مستطاب " تشييد المطاعن " كه از جمله نوادر عصر وافراد دهر است اشتغال فرموده ، سالها سال در تبييض وتصحيح ومقابله عبارات آن با اصول كتب مصروف ماند ، و الحق احسانى عظيم بر مذهب اهل حق به اين خدمت گرانبها بگذاشت . هنوز از اين كار فارغ نشده بود كه از جانب مخالفين " منتهى الكلام " شايع شد كه عرصه را بر اهل حق تنگ تصور نموده و به اين كتاب افتخار مىكردند ، مؤلف " منتهى الكلام " احدى از اهل حق را قادر بر جواب آن نمىدانست ، و مىگفت : اگر اولين وآخرين شيعه جمع شوند كتاب مرا جواب نتوانند نوشت ! مير حامد حسين اين مهم را در عرض شش ماه انجام داد وكتاب " استقصاء الافحام في نقض منتهى الكلام " را تصنيف فرمود ، كه باعث تعجب علماى عصر گرديد و به نحوى كسر شوكت مخالفين شد كه ناگفته مىباشد مخالفان با تمام قوا كوشيدند ولى از عهده جواب آن بر نيامدند . الحاصل ; تصنيف " استقصاء الافحام " در مغازى علميه مثل غزوه احزاب تصور بايد كرد ، و آيه : ( كَفَى اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتالَ ) را شاهد حال بايد دانست . بعد از تصنيف " استقصاء الافحام " به سوى تكميل " شوارق النصوص " توجه نمودند ، و در مدت يسيره مجلدات عديده آن را جمع فرمودند .