انتشار يافت و معلمان مغز طفلان را از آن انباشتند و براى دست يازيدن به دنيا از هيچ دروغ و بهتانى دريغ نكردند ; پس از آن اين سخنها تحت عنوان سخن پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) به دست كسانى افتاد كه دروغ نمىگفتند ، ليكن آنها را پذيرفته و روايت كردند . ( 1 ) تبديل لعن به رحمت ! يا تهمتى ناروا بر پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) بسيار عجيب است كه حديث پردازان عامه براى تبرئه جماعتى كه پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) آنها را لعن و نفرين كرده ، حاضر شدهاند خود پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) را متهم نمايند و عصمت مسلم آن حضرت را زير سؤال ببرند . گويند : حضرت به درگاه خداوند عرضه داشت : من هم بشرى هستم مانند ديگران كه حالت رضا و خشنودى و خشم و غضب دارم ، اگر كسى كه سزاوار نبود لعن ، سبّ ، شتم ، و نفرين كردم يا بر او خشمناك شده و يا او را آزردم ، خدايا تو اين لعن ، سبّ ، شتم و . . . را باعث پاك شدن ، بركت ، مغفرت ، رحمت و تقرّب او به خودت در قيامت قرار ده . ( 2 ) آيا اين مطالب قابل قبول است ؟ آيا ممكن است پيامبرى كه قرآن او را « رحمة للعالمين » معرفى كرده و فرموده : ( فَبَِما رَحْمَة مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ
1 . شرح ابن ابى الحديد 11 / 44 - 46 ، علامه امينى مباحث متنوعى در زمينه روايات جعلى در مواضع مختلف الغدير مطرح كردهاند ، مراجعه شود به فهرست آن به نام : على ضفاف الغدير 21 - 22 ( الاختلاق والتزوير ) 64 - 67 ( التحريف والتصحيف ) 144 - 149 ( الغلوّ ) . و هم چنين مراجعه شود به الامام على ( عليه السلام ) رحمانى همدانى 555 - 572 ( استطراد في تحريف الكتب ) . 2 . كنزالعمال 3 / 609 - 613 .