وباز اين كار را مقصود بالذاتِ وجه عزل قرار داده . و بعد از آن آن را موجّه به ظهور صفت جلال از جناب اميرالمؤمنين ( عليه السلام ) نموده . و بعد از اينها همه را بى اصل ساخته ، باز همان آهنگ سابق برداشته ، و وجه عزل را منحصر در موافقت عادت عرب ساخته ! ( 1 ) 125 . انكار امر واضح كه وراثت حقيقت در وراثت اموال است . دهلوى گويد : لا نسلّم كه وراثت در مال حقيقت است . ( 2 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اين از قبيل انكار ضروريات است ، هر كسى كه ادنى فهمى دارد مىداند كه هرگاه بدون انضمام قرائن ، اطلاق وراثت مىشود ، از آن وراثت ماليه مراد مىگيرند ، و حقيقت است در آن . طيبى شارح " مشكاة " در " حاشيه كشاف " گفته : [ قال ] الراغب : الوراثة : انتقال قنية إليك من غيرك من غير عقد ولا ما يجري مجرى العقد . وسمّي بذلك : المنتقل عن الميت . ويقال للقنية : موروث وميراث وإرث وتراث . ويقال : ورثتُ مالاً عن زيد ، وورثتُ زيداً . قال تعالى : ( وَوَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ ) . ( 3 ) وقال : ( وَوَرِثَهُ أَبَواهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ ) . ( 4 )
1 . مراجعه شود به تشييد المطاعن 2 / 265 . 2 . تحفه اثنا عشريه : 276 ( طعن دوازدهم ابو بكر ) . 3 . النمل ( 27 ) : 16 . 4 . النساء ( 4 ) : 11 . حاشيه كشاف طيبى : مراجعه شود به مفردات راغب : 518 - 519 .