مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اين از قبيل سفسطه است ; زيرا كه در مخالفت بودن اين معنا ، كسى شك ندارد ، و كسى كه انكار اين معنا نمايد قابل خطاب نباشد . و كدام فرق است در اينكه مأمور رسول خدا ( صلى الله عليه وآله ) را كسى از مأموريت باز دارد ، يا امير آن جناب را از امارت ؟ ! باليقين در هر دو صورت مخالفت آن جناب لازم خواهد آمد . ( 1 ) 117 . خطاب تجهيز جيش بر خود لشكر كلام بىمعناست . دهلوى گويد : « جهزوا جيش أُسامة » خطاب به متعينان نمىتواند شد ، چه تجهيز و سامان كردن لشكر اسامه بعينه ، لشكر اسامه را فرمودن ، كلام بى معنا است ، پس خطاب عام است به جميع مسلمين . ( 2 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : معناى تجهيز در لغت ، ساختن اسباب مسافر است . ( 3 ) و در ساختن مسافر اسباب خود را يا [ اسباب ] مصاحب خود را ، محذورى پيدا نمىشود ، چنانچه ابن حجر بعد نقل حديثى گفته : ففيه إشارة إلى أن الغازي إذا جهّز نفسه أو قام بكفاية من يخلفه بعده كان له الأجر مرتين . ( 4 ) ونيز اين كلام آن حضرت بعدِ تعيين نمودن متعينان جيش اسامه صادر شده ، پس چه مستبعد است كه امر تجهيز جيش به حاضران باشد ، و وعيد بر تخلف از
1 . مراجعه شود به تشييد المطاعن 1 / 252 . 2 . تحفه اثنا عشريه : 266 ( طعن سوم ابو بكر ) . 3 . الصحاح 3 / 870 ، صراح اللغة : 179 . 4 . فتح البارى 6 / 37 .