مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : از گفتن عمر و ابوعبيده جراح در حق ابو بكر : ( أنت خيرنا وأفضلنا ) ، و عدم انكار بعض مهاجرين و انصار ، مسلّم بودن خيريت و افضليت ابو بكر نزد جميع صحابه لازم نمىآيد ; زيرا كه بسيارى از صحابه در سقيفه بنى ساعده در وقت اين گفت و گو موجود نبودند . و به نقل معتمدين اهل سنت - نزد جماعتى از صحابه كبار - اميرمؤمنين ( عليه السلام ) افضل جميع صحابه بود ، ابن عبدالبر در كتاب " استيعاب " فرموده : روي عن سلمان وأبي ذر والمقداد [ وحذيفة ] وخباب وجابر وأبي سعيد الخدري وزيد بن الأرقم : أن علي بن أبي طالب أول من أسلم . . وفضّله هؤلاء على غيره . ( 1 ) 104 . استدلال به بيعت اميرمؤمنان ( عليه السلام ) با اينكه اكراهاً واقع شد . دهلوى گويد : حضرت امير ( عليه السلام ) و . . . زبير نيز بيعت كردهاند . ( 2 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : طرفه ماجرا است كه اهل سنت در محبت ثلاثه چنان مبهوت مىشوند كه اصلا ضارّ را از نافع تميز نمىنمايند ! ( يا ) مىخواهند فضائح ائمه و اسلاف خود را به حسن بيان به محاسن مبدل سازند ! قصه بيعت جناب امير ( عليه السلام ) دليل وافى و برهان كافى است بر جور و ظلم و بى دينى و كفر ابى بكر و عمر كه به جبر از آن جناب بيعت گرفتهاند . پس چنين قصه شنيعه را بايد كه به هزار جدّ و كدّ در استار حجب اختفا داشتن ، نه اينكه همت بر اظهار و اشاعه آن گماشتن ! ( 3 )
1 . الاستيعاب 3 / 1090 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 2 / 120 - 129 . 2 . تحفه اثنا عشريه : 271 ( طعن نهم ابو بكر ) . 3 . براى اطلاع بيشتر مراجعه شود به تشييد المطاعن 2 / 135 - 136 و 3 / 406 - 410 و 4 / 261 - 451 ( طعن دوم عمر ) .