97 . تدليس در تقرير مطلب شيعه ! طعن ششم آن است كه پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) ابو بكر و عمر را تابع عمرو بن العاص و اسامه ساخت ، اگر ايشان لياقت داشتند و يا اولى بودند ، چرا ايشان را رئيس نكرد ؟ ! دهلوى گويد : اگر شيعه معتقد لياقت امامت براى عمرو بن العاص و اسامه ، و قائل به افضليت ايشان باشند ، در اين باب اهل سنت محتاج جواب خواهند بود . ( 1 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اگر شيعه قائل شوند به اينكه ابو بكر و عمر در مرتبه كمتر از اسامه و عمرو بن العاص بودند ، ايشان را اعتقاد به لياقت عمرو بن العاص و اسامه براى امامت كبرى لازم نمىآيد ; بلكه غايت آنچه از آن لازم مىآيد آن است كه اسامه و عمرو بن العاص از ابو بكر و عمر و امثال ايشان افضل بودند ، و اين معنا مستلزم لياقت امامت كبرى نمىتواند شد . ( 2 ) 98 . تكذيب عدم استخلاف پيامبر ( صلى الله عليه وآله و سلم ) به اين بهانه كه شيعه استخلاف حضرت امير ( عليه السلام ) را پذيرفتهاند . دهلوى گويد : خليفه نكردن آن حضرت صلى الله عليه [ وآله ] وسلّم براى امت ، صريح دروغ و بهتان است ; زيرا كه شيعه كلّهم قائل اند به اينكه جناب پيغمبر صلى الله عليه [ وآله ] وسلّم حضرت امير ( عليه السلام ) را خليفه نمود . ( 3 ) مؤلف ( رحمه الله ) مىفرمايد : اين خبط محض است ; زيرا كه غرض شيعه از اين كلام آن