نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 34
وجود حداد به تنهايى كفايت نمىكند در آن ، بلكه محتاج است به زغال ، و تحصيل آن توقف دارد به آلت قاطعه كه توان به آن قطع أشجار نمود . و اگر نقل كلام در تحصيل مقدمات آن آلت كنيم رشته كلام منقطع نمىشود . بعد از قطع أشجار به نحوى كه توان زغال نمود ، توقف دارد بر حفر كودال ، و آن نيز مقدمات بسيار دارد ، بعد از آنكه زغال موجود شد بايد حمل نمود ، بعد از طى مقدمات حمل كه به حداد رسيد موقوف به كوره است ، و آن محتاج به بناء است . نقل كلام در مقدمات بنايى شاغل از وصول به اصل مطلب است . بعد از آنكه كوره مهيا شد ، محتاج است به آتش و به آلتى كه بدمند مشتعل شود تا تأثير در آهن كند ، تا توان بيل ساخت ، و آن آلت را دم مىنامند از پوست مىباشد ، و پوست محتاج به دباغى است ، مقدمات دباغى را مثل مقدمات امور مذكوره تعداد نمىتوان نمود . و همچنين است حال در چكش و سندان [1] و غيرهما . بعد از همه اينها كه بيل موجود شد موقوف است به گيوه كه در پا كند كه تواند به بيل زند تا زمين كنده شود ، و مقدمات آن مثل آنها است كه مذكور شد . بعد از آنكه زمين كنده شد موقوف است به آلتى كه زمين را هموار كنند . بعد از همهء مراتب مسطوره كه پنبه دانه كاشته شد موقوف است به آب دادن آن موضع يك هفته يا دو هفته يك مرتبه ، و اين توقف دارد به حفر قنات يا حفر بئر . و كلام در مقدمات اينها مثل سابق است .
[1] سندان : افزار آهنى ضخيم كه آهنگران قطعه آهن را بر روى آن مىگذارند و با پتك يا چكش مىكوبند .
34
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 34