نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 328
اگر چه مالايتم به الصلاة بوده باشد ، پس نماز در بند زير جامه از حرير يا كمربند از حرير باطل [1] خواهد بود . و همچنين است نماز در كلاه حرير ، لكن اين متصور به چند صورت مىشود يك قسم : آن است كه رويه و آستر كلاه هر دو حرير بوده باشد . دوم : آن است كه رويه تنها حرير بوده باشد و آستر غير حرير . سوم : عكس اين است ، يعنى آستر حرير بوده باشد و رويه كلاه غير حرير ، در هر يك از سه صورت كه بوده باشد نماز باطل [2] خواهد بود . چهارم : آن است كه بعضى از رويه كلاه حرير بوده باشد ، يا بعضى از آستر آن حرير بوده باشد ، در اين صورت اگر حرير قليل بوده باشد اشكالى در جواز آن نيست ، و اگر بسيار بوده باشد محل اشكال است ، حكم به جواز أظهر است ، اگر چه اجتناب أقرب به سبيل نجات و أوفق به طريق احتياط است خصوصا در صورتى كه كلاه دمدار بوده باشد و كل دم حرير بوده باشد . و اما هر گاه سر كلاه كه تعبير از آن در عرف به مغز كلاه مىنمايند حرير بوده باشد و دم كلاه غير حرير بوده باشد اشكال در آن كمتر است . آنچه مذكور شد در حكم نماز در ما لا يتم به الصلاة از حرير است . و اما استعمال اينها مثل بستن كمربند به كمر با قرار دادن بند زير جامه در ليفهء زير جامه ، يا كلاه حرير بر سر گذاردن در خارج نماز ، دور نيست كه تفصيل داده شود در اين مقام به اين نحو كه اگر كلاه حرير بوده باشد بر سر گذاردن آن جايز نبوده باشد ، اگر چه در غير حالت نماز بوده باشد . و اما اگر مثل كمربند يا بند زيرجامه بوده باشد ، ظاهر اين است كه حكم به حرمت نتوان نمود پس بستن كمربند حرير در كمر و داخل بند زير جامهء حرير در ليفهء زير جامه
[1] اقوى عدم بطلان است - ا س د . [2] أظهر در جميع اين صور صحت صلاة است و جواز لبس - ا س د .
328
نام کتاب : تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد باقر شفتي جلد : 1 صفحه : 328