responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 298


تنها كارى كه كرده در مناقشه خود با حمصى آن است كه اجماعى را مدعى شده كه خود آن را ساخته و بر مسلمانان لازم ساخته است !
و محمود حمصى مى تواند در پاسخ او گويد : اجماعى كه نخبگان ممتاز از ياران رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و همه بنى هاشم و شيعيان از آن بيرونند اجماع نيست ، هرگونه كه فخر رازى بخواهد اجماع را تفسير كند ، و اين اجماع در ميان ديگر اجماعها كه مسلمانان مدعى آنند قدر و قيمتى ندارد . و از نظر عقل روا نيست كه اجماعى منعقد شود كه تقريبا نيمى از مسلمانان كه قائل به برترى على عليه السلام از ساير پيامبران هستند از آن اجماع بيرون باشند .
و نيز مى تواند بگويد : مسلمانان و نخبگان ممتاز از ياران رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم پيش از آن كه خدا اين انسان ( فخر رازى ) و هم عقيده هاى او را بيافريند اجماع دارند بر آن كه على عليه السلام از همه پيامبران جز محمد صلى الله عليه و آله و سلم افضل است . و به نظر ما هم اين مطلب از جهت واقع نگرى درست است ، و اين اجماع با توجه به شرايط حجيت اجماع و امكان تحقق و وقوع آن همان اجماع درست و معتبرى است كه مسلمانان مى توانند به آن احتجاج كنند . [1] سخنى نادرست از صاحب المنار در تفسير المنار گويد : روايات بر اين اتفاق دارند كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم براى مباهله على و فاطمه و دو فرزند آنان را برگزيد ، و كلمه نساءنا را تنها بر فاطمه ، و كلمه انفسنا را تنها بر على حمل مى كنند . مصادر اين روايات شيعيانند و هدف آنان نيز از اين روشن است ، و تا توانستند در ترويج اين روايات كوشيدند تا نزد بسيارى از اهل سنت نيز رائج شد ، ولى سازندگان اين روايات نتوانستند به خوبى آنها را



[1] - المباهلة / 101 .

298

نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 298
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست