responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 237


مردم اعلان نمايد و به خوبى آشكار سازد كه مراد از اهل در اين آيه و آيه تطهير - چنان كه آلوسى گفته است - همان كسانى هستند كه روزى پنج بار به در خانه آنان مى رود نه ساير خويشان و همسران او . و به همين دليل در اخبار و احاديث هيچ وارد نشده است كه آن حضرت در خانه غير على و فاطمه عليهما السلام مى رفته است و هيچ كس حتى منحرفان از على عليه السلام مانند مقاتل وعكرمه وعروه كه در خاموش كردن نور خدا كوشيده و بسيارى از مسلمات را انكار كرده اند مدعى اين مطلب نشده است .
و بايد دانست كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم اين دو آيه را با قول و عمل خود تفسير وتبيين كرد همان گونه كه آيه مباهله ( آل عمران / 61 ) را به همين روش تفسير نمود . در تذكرة الخواص ( ص 14 ) آمده است : ( رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم هنگام صبح حسين را در آغوش و دست حسن را به دست گرفته بود و فاطمه پشت سر او وعلى پشت سر همه به راه افتادند ) . و در خبر ديگرى است : ( رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم ( به نجرانيان ) فرمود : بياييد ، اينان - حسن و حسين - فرزندان ما هستند و اين - فاطمه - زنان ماست و اين - على - جانهاى ماست .
شيخ عالم كامل محمد بن ابى طلحه شافعى درباره ترتيب اسامى در آيه مباهله ( پيامبر ، حسنين ، فاطمه ، على عليهم السلام ) گويد : پس به نور بصيرتت - كه خداوند تو را به هدايت خويش يارى دهد - به مدلول اين آيه و ترتيب مراتب عبارتهاى آن و كيفيت اشارتهايش به بلندى مقام فاطمه عليها السلام در منازل شرف و بلندى درجاتش ، بنگر . پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نيز اين مطلب را روشن ساخت ، و فاطمه را ميان خود و على عليه السلام قرار داد تا بر سر آيه و حكمت آن آگاهى دهد . زيرا خداوند فاطمه عليها السلام را در جايى قرار داد كه از جلو ( توسط پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و از پشت ( توسط على عليه السلام ) احاطه شده بود و به اين وسيله اهميت و اعتنا به منزلت او را آشكار نمود ، و چون مراد از ( أنفسنا ) نفس على همراه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم است فاطمه را ميان آن دو نفس

237

نام کتاب : الإمام علي بن أبي طالب ( ع ) ( فارسي ) نویسنده : أحمد الرحماني الهمداني    جلد : 1  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست