درستى كه آنچه نصيب و بهرهء تو از دنياست به تو خواهد رسيد بدون اين كه در أطراف أو فكر كنى يا براي به دست آوردن آن حركتي انجام دهى . فقد قال أمير المؤمنين - عليه السّلام - و قد سبق إلى جنات عدن أقوام كانوا أكثر الناس صلاة و صياما فإذا وصلوا إلى الباب ردّوهم عن الدخول فقيل بما ذا ردّوا ألم يكونوا في دار الدنيا صلَّوا و صاموا و حجّوا فإذا بالنّداء من قبل الملك الاعلى جل و علا بلى قد كانوا ليس لاحد أكثر صياما و لا صلاة و لا حجّا و لا اعتمادا و لكنّهم غفلوا عن الله مواعظه . به تحقيق أمير المؤمنين - عليه السّلام - فرمود : در قيامت به سوى بهشت عدن كساني سبقت گيرند كه از همهء مردم نماز و روزهء آنها بيشتر بود چون به در بهشت برسند آنها را برگردانند و مانع از دخول آنها شوند . گفته شود به چه جهت ردّ مىشوند آيا در دنيا نماز و روزه و حج انجام ندادند ؟ پس در اين هنگام جواب از جانب خداى عالم جلّ و علا آيد بلى چنين است كه آنها نماز و روزه و حج و اعتماد به خدا از همه بيشتر داشتند و ليكن از موعظه هاى خدا غافل بودند . و عن سالم عن أبيه قال قال رسول الله صلَّى الله عليه و آله : احبّ المؤمنين إلى الله تعالى من نصب نفسه في طاعة الله و نصح لامّة نبيّه و تفكر في عيوبه و أصلحها و علم فعمل و علَّم . سالم از پدرش نقل كرد كه پيغمبر - صلَّى الله عليه و آله - فرمود : آن كس از مؤمنين بيشتر از همه مورد محبّت و دوستى خدا واقع است