مىكند در جايى كه قرآن به أو دستور دهد بار خود را فرود مىآورد و جايى را كه أو معين كند و منزل و مسكن مىسازد و هيچ خيرى را وانمىگذارد مگر اين كه آن را قصد مىكند و هيچ منزلت و مقامي نيست مگر اين كه قصد آن مىكند . و قال - عليه السّلام - القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق لا تفنى عجائبه و لا تنقضى غرائبه و لا تكشف الظَّلمات الا به فتفكروا و انزجروا بقوله تعالى : * ( وَأَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِرِ كاظِمِينَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ حَمِيمٍ وَلا شَفِيعٍ يُطاعُ ) * [1] . قرآن ظاهرش سبب تعجب عقلاست ، چون معجزه اى است كه از اتيان به مثلش عاجزند و باطن أو عميق است ، يعنى كسى به باطن و حقايق أو پى نبرده مگر آنهايى كه قرآن در خانوادهء آنها نازل شد ، كه وجود مقدس محمد و آل أو - صلوات الله عليهم أجمعين - بوده باشند . أمور عجيب و محيّر العقول آن تمامشدنى نيست ، يعنى در هر عصر و زماني مردم به هر مقام علمي و ادراك برسند در مقابل قرآن عاجزند . و چيزهاى عجيب و غريب أو گذشتنى نيست ، يعنى به مرور زمان قصّه ها و نقلهاى عجيب آن از بين نخواهد رفت . هر كس در هر ظلمت و تاريكى گرفتار شود فقط قرآن سبب نجاتش از آن بلا و ظلمت است ، يعنى راه نجاتي به غير آن نخواهد يافت . پس فكر كنيد در قرآن و خود را با اين آيات كريمه از گناهان و معاصي باز داريد .