است . روزى كه در صور دميده شود پس خلايق و جماعت مردم محشور شوند . و فوج فوج به جانب حشر روان گردند و باز مىشود آسمان و به صورت دربهايى ظاهر مىگردد كه عالم انسان به عالم ملك متّصل مىگردد و كوهها پراكنده شود و به صورت سراب و آب نما در آيد بدرستى كه گذرگاه و منزلگاه أهل طغيان جهنم است كه در آن سالهاى متمادى مكث خواهند نمود و در آنجا چيز خنك و آب خوشگوار نخواهند چشيد مگر آبهاى داغ و آبهاى گنديدهء بد بو . . . قيامت روزى است كه روح ( مراد از روح روحي است كه در شب قدر با ملائكة نزول مىكند ) و ملائكة در صف قرار گرفته باشند و كسى را قدرت تكلم و حرف زدن نباشد مگر آن كس كه خدا به أو اذن دهد و كلام نيكو بگويد كه حق محض باشد . چنين روزى حق است و لا محاله واقع خواهد شد . پس هر كس مىخواهد براي آن روز مهيّا شود و در جوار رحمت خداى خود منزلگاهى براي خود تهيه نمايد كه ثواب متقين را دريابد و از عذاب أهل طغيان نجات پيدا نمايد . به درستى كه ما مىرسانيم شما را از عذاب نزديكتر ( مراد عذاب قيامت است چون حق است نزديك است ) . و در آن روز هر كس آنچه از اعمال انجام داده و پيش فرستاده خواهد ديد و به آن نظر مىكند . و كافر مىگويد اى كاش من خاك بىشعور بودم تا از أهوال و عذابهاى امروز نجات پيدا مىكردم . ( در آن روز نجات تنها براي شيعيان است ، چون كفار مقام آنها را مىبينند آرزو مىكنند كه اى كاش ما از شيعيان بوديم ) . و تراب اشاره است