خرمن كوفتن و تصفيه دانه در آفتاب نتوانند روزه بگيرند موافق سد رمق اكل و شرب نمايند و روز خود را فارغ نمايند بعد روزه از عوضش بگيرند چه صورت دارد ؟ جواب : بلى در اين صورت جائز است افطار نمودن و بعد قضا كردن و به عوض هر روز يك مد طعام صدقه دادن ولى به سه شرط . اول آن كه روزه گرفتن ايشان مايه عسر يا ضرر بوده باشد دوم آن كه ترك حصاد و عمل مايهء عسر يا ضرر بر ايشان بوده باشد سوم آن كه حصاد را به شب انداختن يا به عوض خود اجير گرفتن يا به اطفال و نسوان غير مكلف واگذاشتن ميسور نباشد و الَّا با فقدان يكى از سه شروط ثلاثه افطار نمودن حرام و موجب قضا و كفاره است . < فهرس الموضوعات > سؤال هشتاد و دو : خراجات شاهى كه از رعايا مىگيرند حلال است بر حاكمان جور يا الَّا فلا ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال هشتاد و دو : خراجات شاهى كه از رعايا مىگيرند حلال است بر حاكمان جور يا الَّا فلا ؟ هم چنين نجوسات اراضى كه عشر از كسانى كه در صحرا كشت مىكنند بر ايشان مباح است يا الَّا فلا ؟ جواب : مال غير كفار حربى بر مسلمان حرام نيست مگر به رضا و طيب نفس هذه بضرورة العقل و النقل چنانچه نص قرآن است * ( لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ ) * [1] و مستحل مال مسلمانان بى رضاى آن ، كافر و مرتد است . < فهرس الموضوعات > سؤال هشتاد و سه : هر گاه پدر با زنى زنا كرده باشد پسر آن مىتواند آن زن زانيه به عقد خود بيرون بياورد يا الَّا فلا ؟ < / فهرس الموضوعات > سؤال هشتاد و سه : هر گاه پدر با زنى زنا كرده باشد پسر آن مىتواند آن زن زانيه به عقد خود بيرون بياورد يا الَّا فلا ؟ جواب : مشهور و منصور اين است كه حكم وطى به شبهه و زناى سابق بر