العاشر : از اسباب موجبه قتل اين مفسدين قصاص جنايات * ( وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ ) * [1] بلكه از هر موجبى از موجبات عشره نوعيه قتل افراد لا يعدّ و لا يحصى موجبه قتل اين مفسدين مجتمع و متراكم در آنها شده كه لا يحصيها الَّا علام الغيوب . سؤال : چه مىفرماييد در حكم اموال و املاك اين مستبدين مشهود و معهود ؟ جواب : اوّلا كه به قواعد و قوانين عدليّه اسلام والامقام ، اموال و املاك اين ظلام و اقوام ، تمام غصب و عدوان و مجهول المالك و موقوفات مدارس و مساجد و مشاهد و انفال امام و امام زادگان و زوّار و فقراء و علماء و ايتام كه از باب كل شيء يرجع إلى اصله ، ضبط ملَّت و بيت المال مسلمين است شرعا . و ثانيا بر فرضى كه مالك ملكى باشند ولى بواسطه مظالم و ديون مستغرقه [2] بايد بحكم شرع اقدس صرف مظالم و يا ردّ ديانين و ديون مستغرقه ايشان شود . و ثالثا بر فرضى كه مالك ملكى باشند و مظالم عباد و ديون مستغرقه بر ذمّه نداشته باشند ولى ديه جنايات و غرامات و اتلافات حقوق ارامل و ايتام شهداء مستغرق آن املاك است به اضعاف مضاعف ، پس در هر صورت حكم شرعى قطعى در حق اين اقوام ، مجازات بحدود و قصاص و اموالشان تقاص حقوق الناس است .
[1] بقره / 179 . [2] ديون مستغرقه : بدهكاريهايى كه تمامى دارايى مديون را در بر مىگيرد .