responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 282


سوء اختيار مسلمانان افتاده [1] و * ( « ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ الله لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ » ) * - * ( « وَمَا الله يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعالَمِينَ » ) * [2] .
چنانچه كسى تخت و تاج سلطنت و اقتدار مملكت ديگرى را به سوء اختيار يا به قهر و اجبار صاحب ملك به انواع سرقت و غصب و نهب ، غارت كند عند العقلا مورد * ( تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشاءُ ) * [3] نيست و نخواهد بود بلكه مورد غلط و مغلطه و قبح ظلم و جور و ستم و عقوبات جهنم [ است ] .
امّا ما قيل مغالطهء * ( وَلا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ . . ) * [4] فمن المعلوم من خصوص الاستثناء و نصوص وجوب الجهاد و الهجرة و التبرّى ، التخصيص بما قبل التبليغ لإتمام الحجّة



[1] مال و منال و عزّت و اقتدار همه حكام جور گذشته از غربىها اصالتا ملك طلق و حقّ حقيقى مسلمين است و آنان به غصب و سرقت و غارت و از راه خدعه و فريب و زور و اغفال و سحر و فريفتن و تسخير ديدگان مردم و ترساندن و گسترش دشمنى و ستم و سوء استفاده از سوء تدبير برخى مسلمانان بصورت موقت و عارضى بدست آورده‌اند .
[2] و آن به خاطر چيزهايى است كه خودشان به دست آورده‌اند و خداوند به كسى ظلم روا نمىدارد و اراده ظلم به جهانيان نيز ننموده است . فقرات ياد شده نكاتى كه نويسنده محترم بخاطر نتيجه گيرى از مطالب سابق الذكر و توجه آيندگان به وضعيت گذشته بيان فرموده‌اند و از آيات قرآن اقتباس شده است كه اصل آن چنين است . الف ) * ( ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّه لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ آل عمران : 182 ، انفال : 51 . اين [ كفر ] دستاوردهاى پيشين شماست و [ گر نه ] خدا بر بندگان [ خود ] ستم كار نيست . ب ) * ( مَا اللَّه يُرِيدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ غافر : 31 . و خدا بر بندگان [ خود ] ستم نمىخواهد .
[3] آل عمران : 26 هر كه را خواهى عزت بخشى و هر كه را خواهى خوار گردانى .
[4] عنكبوت : 46 - و با اهل كتاب جز به [ شيوه اى ] كه بهتر است ، مجادله مكنيد مگر به كسانى از آنان كه ستم كرده‌اند .

282

نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 282
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست