صاحب شريعت و حضرت حجت عليه السّلام شده ، با وجودى كه اسم بدون مسمّى و بدون حقيقت و معنى و بدون ترتيب آثار رسميّت و مراسم ملَّت و شريعت از مجازات و سياست و حفظ محاسن صورت و سيرت ، مع ذلك ، كلَّه اين اسم اعظم ملَّت اسلام تسخّر تام و تأثر عام در قلوب خواص و عوام و تأليف نفوس انام مثل علاقهء ارحام بين مختلف الاقوام نموده و اگر چنانچه تا كنون يك رسميّت و معنويت يا ترتيب آثار دين و ملَّت يا احكام شريعت با حفظ محاسن صورت و سيرت با اجراء يك مجازات و سياست بر وفق شريعت جارى و مجرى مىشد ، هر آينه جلوگيرى و حسم مادهء اين همه مفاسد كليّه و تضييع حقوق نوعيّه چهار كرور اهل فارس به واسطه قتل و غارت اموال و نفوس و هتك عرض و ناموس و خروج دجّال و سفيانى به هيچ وجه نمىشد ، بلكه موجب تسخير سبع الاقاليم و احياء عظام رميم و تسخير عرش عظيم ممالك عثمانى و قتل سفيانى به حشمت سليمانى و حكم لقمانى و آثار قرآنى [ مىشد ] ، بلكه سالى كرور كرور افواج از خارج بر عكس سابق * ( يَدْخُلُونَ فِي دِينِ الله أَفْواجاً ) * [1] . تنبيه و ايقاظ اگر چه رسم اعظم ملَّت اسلام و اجراء احكام شريعت خير الانام از باطن شريعت و حضرت حجت مغنى و مستغنى از من سوى الله و توسّل و توسط حجت است از هر جهت ، الا اين كه حسب التكليف شرعى تمام انام حمايت و رعايت و تقويت و همراهى و معيّت به نصّ * ( وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ) *
[1] نصر 4 : ( مردم ) دسته دسته در دين خدا داخل مىشوند