* ( وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ الله ) * [1] * ( وَما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ الله ) * [2] « و لا اله الَّا الله و لا حول و لا قوّة الا با لله » * ( لَنْ يُصِيبَنا إِلَّا ما كَتَبَ الله ) * [3] * ( وَما هُمْ بِضارِّينَ بِه مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ الله ) * [4] * ( وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ الله حُكْماً ) * [5] * ( وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ الله حَدِيثاً ) * [6] * ( وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ الله قِيلًا ) * [7] * ( وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ الله صِبْغَةً ) * [8] . فعلى هذا : هيچ اثر و آثارى و قدرت و اقتدارى از فيض وجود و عقول و قصود و غياب و شهود و والد و مولود و هستى و قدرت و عمر عزّت و دولت و سلطنت دنيا و آخرت من البداية إلى النّهاية ، از علل محدثه و مبقيه [9] بأسرها [10] و جميعها نبوده و نخواهد بود مگر به افاضه و عنايت حضرت معبود و وسايط فيض مبدأ فياض واجب الوجود . چنانچه همين است معنى توحيد كلَّى و نفى شرك جلى و خفى و خلافت عامه و رياست و سلطنت كليهء تامه
[1] آل عمران / 126 ، انفال / 10 - اين را بدانيد كه پيروزى و نصرت جز از جانب خداوند نازل نمىشود . [2] انسان / 30 - و شما نمىخواهيد ، مگر آن كه خدا بخواهد . [3] توبه / 51 - هر گز مصيبتى بر ما وارد نمىشود ، جز آن مصيبتى كه خداوند بر پيشانى ما نوشته باشد . [4] بقره / 102 - به هيچ كس زيان و بلايى وارد نمىكردند ، جز با رخصت خداوند جهان كه مشيت او را به كار بندد . [5] مائده / 50 - چه كسى بهتر از خداوند داورى خواهد كرد . [6] نساء / 87 - كيست كه سخن او از سخن خدا درستتر باشد ؟ [7] نساء / 122 - كيست كه قول او از قول خدا صادقتر باشد ؟ [8] بقره / 138 - كيست كه رنگ او بهتر از خداوند است . [9] علل پديد آورنده و بقاء دهنده . [10] اسر : همگى ، تمامى .