ركن رابعيّت يا امثال آن از دعاوى هر يك از فرق نيف [1] و سبعين مگر اين كه مبتلا شد به رنج و مشقت و ننگ و خوارى . فكفى بذلك لهم عارا و شنارا و نارا و خسارا و ميزانا و معيارا و عبرة و اعتبارا و لله الحجّة البالغة و الحجّة القاطعة گذشته از همه بعد از اين كه هر كس مدّعى رياست حقّه شد از بدء ابليس عليه اللَّعنة إلى من بعد كافر و مرحوم و مطرود گشته و هر كس هم طالب و مستدعى شد جواب مقرون به صواب از كتاب شنيد مثل ملائكه كه قالوا * ( نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ) * جواب آمد * ( إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ ) * [2] و * ( أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ مِنَ الله ما لا تَعْلَمُونَ ) * [3] و حضرت خليل عليه السّلام لمّا قيل له * ( إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً ) * [4] * ( قالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ) * و ديگران گفت * ( لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ الله ) * . . جواب [ شنيدند كه ] * ( الله أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَه ) * [5] با وجود اين چگونه طمع و مجال براى جهّال و اهل ضلال در دعوى شرك با ذى الجلال در اوصاف جلال و
[1] نيف : فزونى و زيادتى گويند آن چه بر يكانهاى دهگان افزوده شود تا به دهگان دوم برسد مثلا نيف و سبعين يعنى هفتاد و اندى . [2] بقره 30 - حال آن كه ما خود تو را تسبيح و تقديس مىكنيم . . من چيزى ( از اسرار خلقت بشر ) مىدانم كه شما نمىدانيد . [3] يوسف 96 - به شما نگفتم كه من از لطف خدا به چيزى ( از اسرار غيب ) آگاهم كه شما آگاه نيستيد . [4] بقره 124 - خداوند بدو گفت من تو را به پيشوايى خلق برگزيدم ابراهيم عرض كرد اين پيشوايى به فرزندان من نيز عطا خواهى فرمود ( آرى اگر شايسته آن باشند ) كه عهد من هر گز به ستم كاران نخواهد رسيد . [5] انعام 124 - گفتند ما ايمان نياوريم تا مانند آن كه بر رسولان نازل شده بر ما نيز نازل شود . خدا بهتر مىداند كه در كجا رسالت خود را مقرر دارد ( و كه را اين مقام بلند بخشد ) .