responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 359


رضوان الله عليهم اجمعين يكى است ؟ بعضى نوشته‌اند كه نصاب سيصد من و هشت عباسى است كه دويست و پنجاه و پنج من و سه چارك و نه عباسى است برخى نوشته‌اند حد نصاب سيصد من و هشت عباسى است كه دويست و هفتاد و پنج من مىشود ميرزاى قمى عليه الرحمه نوشته است كه نصاب زكاة را به من تبريزى كه معادل هفت عباسى پول سياه باشد دويست و هشتاد و هفت من و سه چارك . و پنجاه درهم پانزده مثقال صرافى است ، بلفظ مبارك بنويسيد كه كداميك از اينها صحيح است به وزن تبريزى بنويسيد آسان ، كه خواص و عوام مىفهمند .
جواب : چون نصاب كيلى اضبط از نصاب وزنى است پس هر كدام نصاب وزنى كه موافق است با نصاب كيلى آن صواب و حق است . و نصاب وزنى عبارت است از سيصد صاع كه هر صاعى عبارتست از چهار مدّ و مدّ به كيل مضبوط عبارتست از ملئى كفّين يعنى دو مشت پر از طعام ، پس نصاب كيلى عبارتست از هزار و دويست و دو مشت پر ، از طعام .
سؤال سى و نهم : هر گاه گلوله يك رگ از چهار رگ مرغ ببرد يا دو رگ ببرد يا سه رگ ببرد و يك رگ ديگر باقى بماند همان يك رگ به چاقو ببرند آن مرغ حلال است يا حرام . فرمايش بفرماييد كه از شرع از اين چهار رگ چند رگ اصطلاح و ضابطه قرار داد شده كه بايد بريده شود به چاقو و چند رگ گلوله ببرد ؟
جواب : بريدن گلوله سرب نه بندقه كه كل « سفالين » باشد هر يك از اوداج اربعه را كفايت نمىكند در حليت و تزكيه مگر آن كه دو مرتبه با چاقو و قبل از

359

نام کتاب : مجموعه رسائل ( فارسي ) نویسنده : السيد عبد الحسين اللاري    جلد : 1  صفحه : 359
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست