و چنانچه حلق لحيه حرام است به هم چنين نتف و قرض [1] به مقراض و آلت ماشى يا اطلاء يا دوا بلكه استعمال دوايى قبل از ظهور لحيه كه مانع باشد از بروز لحيه ايضا حرام است بتنقيح المناط [2] القطعي و عموم قاعده كليّه « كلَّما زاد و نقص عن الخلقة الأصلية فهو عيب » [3] . سؤال : چه مىفرماييد در حكم عادت به وافور و ترياك و قهوه و تنباك ؟ جواب : اعتياد به كليهء دوا در موقع غذا بالعكس اسراف و تبذير و ملاهى و مناهى و تضيع عمر و مال و ضرر و اضرار و فساد و افساد است از هر جهت چنانچه فرموده و * ( إِنَّه لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ) * [4] * ( وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ ) * [5] * ( إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطِينِ ) * [6] خصوصا وافور كه مزيد خشكى دماغ و فتور و ضعف عقل و قصور و سكر خفى و كسور و المعتاد غير معذور و ان كان في ترك العادة غير مقدور لان الاضطرار بسوء الاختيار في حكم الاختيار [7] .
[1] نتف و قرض : كندن و چيدن . [2] تنقيح المناط : بدست آوردن علت صدور يك حكم شرعى بطور قطع و تسرى آن حكم به ساير مواردى كه آن علت در آنها وجود دارد . اكثر اصوليون شيعه تنقيح مناط را از قياسى كه از آن نهى شده استثناء مىدانند . [3] كلَّما زاد او نقص عن الخلقه الاصليه فهو عيب : هر تغييرى كه شىء را از حالت طبيعى و معمولى آن خارج سازد عيب محسوب مىگردد . به اين قاعده در كتب بيع در مبحث خيار عيب استناد مىشود . [4] انعام / 141 . [5] غافر / 43 . [6] اسراء / 27 . [7] الاضطرار بسوء الاختيار فى حكم الاختيار : نگاه كنيد به شماره 21 .