شرع و ملت . چنانچه معصوم فرموده « حلق اللَّحية مثلة و فيه الدية » [1] و « حفّوا الشوارب و أعفوا اللحى و لا تشبّهوا باليهود و المجوس » [2] « و انّ قوما فتلوا شواربهم و حلقوا لحاهم فمسخوا » [3] « ثلاثة لا يكلَّمهم الله يوم القيامة و لا ينظر إليهم و لا يزكيهم و لهم عذاب أليم الناتف شيبه ، و الناكح نفسه ، و المنكوح في دبره » [4] . إلى غير ذلك از نصوص متواتره صحيحه صريحه در حرمت و مسوخيت و تغيير محاسن صورت و سيرت اسلام . سؤال : آيا حلق جزء از تحت محاسن يا فوق عارض حكم كل دارد يا نه ؟ جواب : جزء تابع كل است كلية چنانچه هر مويى از مواضع غسل و وضوء و تيمم واجب التطهير و محرم الترك من باب تبعيت و جزئيت ، هم چنين هر مويى از محاسن لحيه واجب الاحترام و محرم الحلق است خصوصا در احرام .
[1] وسائل 2 / 118 ب « 67 » . تراشيدن ريش در حكم مثله كردن است و بايد براى آن ديه پرداخت . [2] وسائل 2 / 118 ب « 67 » . سبيلها را كوتاه كنيد و ريش را فرو گذاريد و خود را به يهوديان و زرتشتيان شبيه مسازيد . [3] كافى 1 / 346 ح 3 . گروهى كه سبيلها را تاب دادند و ريشهاى خود را تراشيدند مسخ شدند . [4] بحار 76 / 106 ح 1 . خداوند با سه دسته در روز قيامت سخن نمىگويد و به آنها توجه نمىكند و آنها را پاكيزه نمىگرداند و آنها داراى عذاب دردناك هستند : آن كه به خود ارضايى ( استمناء ) مىپردازد ، و آن كه با او عمل شنيع لواط انجام مىگيرد .