شكى نيست پيغمبر اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله از سرانجام نيك و بد همه چيز خبردار است و به واقعيت همه چيزى رسيده است اينك در برابر فرمان چنين پيغمبرى كمال استقامت و پايمردى را داشته باشيد و به فرمان او كه بهترين الگوى پسنديده است ، رفتار نمائيد . سخن از اين بود كه مودّت اهل بيت بر همگان لازم است . زيرا پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله اهل بيت طاهرين را ، دوست داشته و هر كسى در دوستى آنان با پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله همراهى نداشته باشد ، از فرمان او سرپيچى كرده و از هدايت نصيب و سهمى ندارد ؛ پيغمبر واجب الطاعة است . مخالفت فرمان او ، به حكم نهيى كه در ميان است ، حرام مىباشد . و فرموده است : * ( قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ الله فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ الله ) * ( سوره آل عمران ، آيه 31 ) ؛ ( مردم به علاقهمندى خدا دل بستهاند و مىخواهند حضرت او را دوست بدارند . ) تو اى پيغمبر ، در پاسخ آنان بگو هر گاه تصميم داريد اظهار علاقهمندى به خدا نمائيد ، نخست از فرمان من اطاعت كنيد تا به جبران آنكه خدا را دوست مىداريد ، خدا هم شما را دوست بدارد . وجه سوم : دعا كردن براى اهل بيت پيغمبر اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله در اوج اهميت است و از مناصب عاليه بشمار مىآيد به همين مناسبت است كه در پايان تشهد نماز دستور صادر شده است تا بر خاندان پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله درود بفرستند و بگويند : « اللَّهمّ صلّ على محمد و على آل محمد و ارحم محمدا و آل محمد » و اينگونه تعظيم و احترام ، در خور هيچ فردى از افراد غير آل پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله ، روا نمىباشد . بدين ترتيب ادلَّه سه گانه ، دليل بر آنست كه حبّ آل محمد و علاقهمندى به ايشان بر يكايك امّت پيغمبر صلَّى اللَّه عليه و آله لازم است و مؤيد اين واقعيت و لزوم آنرا ، مىتوان از گفتهء « شافعى » استفاده كرد . آنجا كه مىگويد : < شعر > يا راكبا قف بالمحصّب من منى و اهتف بساكن خيفها و الناهض سحرا اذا فاض الحجيج الى منى فيضا كما نظم الفرات الفائض < / شعر >