مسيرى كه عبور مىدادند ، ابتداى دروازهء شام آن حضرت را متوقف ساختند . مردمى از شامىها از جا برخاست و گفت : خدا را سپاسگزارم كه شما را كشت و بيچاره كرد و بر اثر كشتن شما ريشه فساد و فتنه را نابود ساخت و دو شاخ فتنه و فساد را از پاى در آورد ! حضرت على بن الحسين عليهما السّلام فرمود : آيا قرآن كريم تلاوت كردهاى ؟ گفت : آرى ! قرآن كريم را تلاوت كردهام . امام عليه السّلام فرمود : آيا « آل حم » را تلاوت كردهاى ؟ در پاسخ گفت : قرآن را تلاوت كردهام ليكن « آل حم » را نخواندهام ! فرمود : آيا آيه * ( قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ . . . ) * تلاوت نكردهاى ؟ مرد شامى شگفت زده شد . گفت : مگر شما « آل حم » هستيد ؟ فرمود : آرى . مؤلف گويد : اين حديث را « ابن حجر » در كتاب [ صواعق ص 101 ] متذكر شده است و اظهار داشته : اين حديث را « طبرانى » هم ، نقل كرده است . اخبار مذكور پارهاى از اخبارى است كه دلالت دارد كه آيهء مودّت ، در شأن نزديكان رسول اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله نازل شده است . و اما سخن از اينكه « قربى » ، على و فاطمه و حسنين عليهم السّلام هستند ، اخبار ديگرى رسيده است كه حاكم بر روايات ياد شده و مفسّر اخبار مذكور مىباشند و ما با توجه به عجلهاى كه داشتيم به پارهاى از آنها دست يافتهايم كه اشاره مىنمائيم . [ زمخشرى در كشّاف ] ذيل تفسير آيهء مودّت * ( قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ ) * در سورهء شورى گفته است : در روايت آمده هنگامى كه آيهء مودّت نازل شد ، يكى از اصحاب معروض داشت : يا رسول اللَّه ! نزديكان شما كه مودّت آنان بر ما لازم است چه كسانند ؟ رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله در پاسخ فرمود : نزديكان من كه مودت آنها بر شما واجب است ، على و فاطمه و دو فرزند ايشان هستند . مؤلف گويد : « فخر رازى » در « تفسير كبير » در ذيل آيهء مودّت واقع در سوره شورى ، در تعقيب روايت « كشّاف » اظهار داشته : از روايت مزبور بدست مىآيد اين چهار تن ( على ، فاطمه و حسنين عليهم السّلام ) از نزديكان پيغمبر اكرمند و زمانى كه