و از اين جهان به جهان ديگر نخواهد شتافت مگر اينكه مردمى را كه از حق تعالى ، منحرفاند ، به راه راست هدايت كند و آنها را به يكتائى خدا بخواند و ديدگان كور را ، بينا و گوشهاى كر را ، شنوا و دلهاى تيره را ، روشن گرداند . « عطا » گفته است : براى بهرهگيرى بيشتر از اوصاف رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله با « كعب » ملاقات كردم و در پاسخ سؤال من ، اوصاف رسول خدا صلَّى اللَّه عليه و آله را به همان طريق كه شنيده بودم ، بيان كرد ، تنها تفاوتش آن بود كه الفاظ را به زبان معمولى خودش مىگفت ؛ چنانكه « عميا » را كه در اصل حديث آمده است ، « عمومى » و « صما » را « صمومى » و « غلفا » را « غلوفى » بيان كرده است . [ حلية الاولياء 5 / 386 ] به سند خود ، از برادرزاده « كعب » ، از « كعب » نقل كرده است كه ما صفت پيغمبر اكرم صلَّى اللَّه عليه و آله را در سطرى از كتاب خدا كه در جمله « * ( مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله ) * » است ، دريافتهايم و در وصف پيروان او چنين آمده است : آنان « حمّاد » اند ، يعنى همواره و در هر حال ، از خدا سپاسگزارى مىكنند و او را به بزرگوارى ياد مىكنند و طلوع و غروب خورشيد را رعايت كرده و نمازهاى پنجگانه را در اوقات معيّنه ، انجام مىدهند و تا آنجا رعايت اوقات نماز مىكنند كه اگر در جايگاه كثيفى هم باشند ، به اقامهء نماز مىپردازند ! « ازار » مىپوشند و رعايت نظافت و طهارت مىكنند و هنگام راز و نياز ، مانند زنبوران در كندوى خودشان ، به مناجات با خدا مىپردازند . و در سطر ديگر چنين يافتهام : « محمد » كه برگزيده ماست ، تندخو و سخت دل نيست و در بازارها فرياد نمىكشد و بدى را به بدى ، پاداش نمىدهد . از كردههاى افراد نادان ، چشمپوشى مىكند و براى آنان آمرزش مىطلبد . زادگاهش ، مكَّه است و هجرتش ، به مدينه و آوازه و حكومتش ، سراسر شام را فرا مىگيرد ! [ طبقات ابن سعد 1 / قسم 2 / 89 ] به سند خود ، از « سهل » ، آزادشدهء « عتيبه » ، كه مردى ترسا و از مردم « مريس » بود و روزگارش را به يتيمى ، تحت