responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 87


كرديم قولا و عملا استمرار داشت و اكنون سيد أجل " استاد " دام ظله العالى بر اين طريقه به رأى و رفتار مستقر است ، و بر احتياطات منسوبه به آن جناب به هيچ وجه عمل نمى فرمايد .
تنبيه :
آن چه از حديث شريف بر مى آيد كفايت مطلق تكبير است ، كه به يك تكبير نيز متحقق مى شود ، ولى چون در اخبار كثيره از ابواب زيارات اعتبار صد تكبير شده ، شايد بتواند فقيه متحدس حدس بزند كه صد تكبير گفتن در اول كليه زيارات مستحب است چنانچه از بعض فقهاى معاصرين در كتاب ( مزار ) او حكايت شده ، و در خصوص زيارت عاشورا كفعمى عليه الرحمة نيز تعيين صد تكبير كرده ، و شايد به همين جهت باشد يا از جاى ديگر استفاده تعدد كرده ، و به هر صورت خواندن صد تكبير اولى و احوط است ، و اگر زياده از يكى را تا صدم به قصد قربت مطلقه بخواند البته اوفق واوثق است ، والله العالم به حقايق أحكامه .
وجه ثانى :
- از محتملات روايت كه بعد از احتمال مذكور اقرب از ساير محتملات است - آنكه اولا توجه به قبر سيد الشهداء كرده سلامى به هر لفظ كه مىخواهند بكنند ، و لعن بر اعداى آن حضرت و قتله او ، و دو ركعت نماز بكنند و زيارت عاشورا را بخوانند ، تا آخر دعاى سجده ، و بعد از دعا نمازى بجاى بياورند [1] .



[1] از افادات سيد العلماء العاملين . . . آية الله العظمى آقا ميرزا سيد محمد هاشم ابن الامام العلامة الحاج ميرزا سيد زين العابدين الموسوى الاصفهانى المتوفى سنه 1318 صاحب اصول آل الرسول و غيره من المصنفات وهو شقيق الامام العلامة المجتهد المجاهد المجدد آية الله العظمى الميرزا سيد محمد باقر الموسوى الاصفهاني المتوفى سنة 1313 صاحب كتاب روضات الجنات و غيره من المصنفات والمؤلفات قدس الله تعالى أرواحهم . سؤال - كيفيت زيارت عاشوراء را مجملا بيان فرمائيد ؟ جواب - اگر چه چند قسم زيارت مذكوره را مىتوان نمود ( به اعتقاد حقير چنانچه در رساله عليحده مبسوطه با دليل و دقت نظر نوشته‌ام ) لكن قسمى از آن كه حد وسط از آن باشد كه صحيح است آنست كه توجه نمايد بجانب مرقد مطهر حضرت سيد الشهداء عليه السلام و چند مرتبه هم كه لااقل ده مرتبه باشد بگويد " اللهم العن قتلة الحسين عليه السلام " و چند مرتبه هم لااقل ده مرتبه باشد بگويد السلام عليك يا أبا عبد الله " و بعد دو ركعت نماز به صد نماز زيارت بجا آورد و بعد شروع كند زيارت مشهوره عاشوراء را بخواند با صد لعن و صد سلام كه در آن مىباشد و بعد از فراغ كه سر از سجده بر مىدارد دو ركعت نماز بجا آورد آن هم به قصد نماز زيارت ، هرگاه چنين كند اميد هست زيارت عاشوراء صحيحه كرده باشد و هر گاه دعاء صفوان را كه مشهور بدعاء علقمه هست بعد از نماز دويم بخواند موجب كمال زيارت او خواهد بود ، لكن شرط صحت زيارت نيست .

87

نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 87
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست