خبر را علقمه بلا واسطه از حضرت باقر روايت كرده ، و خود اين علامه محدث ترجمه اين عبارت را فرموده ، و اصل را در هر دو كتاب ملاحظه كرده اجمالا ، و تفصيلا در ( بحار ) حكايت كرده ، با وجود اين علقمه را راوى از مالك فرموده با اينكه خود علقمه نيز مىگويد : " قلت لابي جعفر " و با اين تصريح احتمال حذف واسطه متمشى نيست . مناقشه خامسه : اينكه ظاهر كلام اين است كه محمد بن اسماعيل وعلقمة بن محمد معاصر و مقارن بوده اند كه از يك نفر روايت كرده اند ، و دانستى سابقا كه علقمه از اصحاب صادقين عليهما السلام بوده ، و محمد بن اسماعيل از اصحاب كاظم و رضا و جواد عليهم السلام ، و اتحاد ايشان در طبقه و معاصرتشان در ميزان اعتبار سنجيده نيايد . مناقشه سادسه : نسبت داده اين روايت را به اين سند مذكور به غير شيخ وابن قولويه نيز ، و در هيچ كتابى از كتب شيعه نديده شده و نه شنيده كه اين سند مذكور شده باشد ، چه دانستى كه به هيچ وجه در راوى صحت مسرحى ندارد ، و اول كسى كه اين اشتباه كرده خود آن مرحوم است ، و در كتب ديگر آنچه ديده شده زيارت را از علقمه روايت كرده اند يا بطريق شيخ يا بطريق ابن قولويه يا مرسلا . مناقشه سابعه : آنكه نسبت داده به شيخ كه روايت ( مصباح ) آنست كه ثواب زيارت روز عاشوراء ثواب دو هزار هزار حج است ، و هكذا ، و در ذيل عبارت ثواب زيارت