< فهرس الموضوعات > أهل سنت ايمان زياد را در نه سالگى مىپذيرند ولى ايمان امير المؤمنين را . . . < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > فائده - لعن بر آل زياد بزياد ميرسد - دليل آن < / فهرس الموضوعات > و اولاد او و كبار صحابه از شيعيان او را اولياى خدا ندانند ، و ساير صحابه كه از آن جناب منحرف بودند ولى بشمارند ، چه به اين روايت در كتب اصول و كلام استدلال بر حرمت سب صحابه مىكنند ، علاوه بر همه ايمان در حال ملاقات شرط صدق صحابى است ، زياد را مؤمن مىدانند در نه سالگى ، و در اثبات سبق اسلام أمير المؤمنين بر ابوبكر مىگويند اسلام صبى مقبول نيست ، و اسلام علي وقتى مقبول است كه بالغ باشد ، و بلوغ او بعد از اسلام ابوبكر است ، پس ابوبكر اسبق است در اسلام ، نعوذ بالله من الضلال والخذلان . فائدة در لعن بر آل زياد البته زياد داخل است ، و اين يا از بابت مناط منقح است كه لعن آل زياد از جهت انتساب به زياد و رضاى به افعال او و عبيد الله است ، پس زياد بالاولوية داخل لعن است ، و يا از جهت دعوى شمول لفظ آل است ، چنانچه بعض علماء ادعاء كردند ، و ما انشاء الله در شرح صلوات بر آل محمد صلى الله عليه وآله اشاره به اين مقام خواهيم كرد ، والله الموفق . و اولاد زياد چنانچه ابن قتيبه در ( معارف ) مىگويد : عبد الرحمان ومغيرة ، و محمد ، وابوسفيان ، وعبيد الله ، وعبد الله كه مادر اين دو مرجانه بود ، و سلم وعثمان ، وعباد ، وربيع وابو عبيده ، ويزيد ، وعنبسه وام معاويه وعمر ، وغصن ، وعتبه وابان ، و جعفر ، و سعيد ، وابراهيم ، و اين جمله بيست و يك پسر و دختر بودند لعنهم الله جميعا . ( وآل مروان ) ج - وآل مروان را . ش - همو مروان بن الحكم بن ابى العاص بن اميه ، و اين مروان معروف بابن