خبر از ارتداد جماعتى از صحابه داده ، و فرموده فتنههائى چند حادث مىشود كه نشسته در آنها بهتر از ايستاده است ، و فرموده فتنه در خانههاى مدينه چون دانههاى باران واقع خواهد شد ، و فرموده به اهل بيت كه بعد از من حقوق شما را خواهند برد ، وشما صبر كنيد و تحمل فرمائيد ، ديگر منصفى احتمال مىدهد كه اشاره اى به غير از غصب خلافت و ظلم فاطمه عليها السلام باشد ، و فتنه عام و بلاى شامل جز اين و نتايج اين ، كى در اسلام حادث شد ، و شيعه كه لعن مىكنند ، بر مرتدين و كفار و ظالمين لعن مىكنند ، و الا اخيار صحابه و خواص ايشان مثل سلمان ، وابوذر ، ومقداد ، وحذيفه ، وعمار ، وابو الهيثم بن التيهان ، وعمرو بن الحمق ، وحجر بن عدى ، وعدى بن حاتم سلام الله عليهم احب خلقند نزد شيعه بعد از ائمه صلوات الله عليهم ، و در سر وعلانية تعظيم و تكريم آنها را واجب مىشمارند و البته اگر كسى العياذ بالله سب عموم صحابه كند كافر خوانند ، و تبرى از او واجب دانند ، على هذا نسبت سب صحابه مطلقا به شيعه دادن از مكايد اعدا است " سبحانك هذا بهتان عظيم " ( 16 / 24 ) . بلى چون حال صحابه مختلف است چنانچه شنيدى و از آيات متكاثره كه مشتمل بر حال منافقين است نيز معلوم مىشود ، چه بالضرورة بموت نبى صلى الله عليه وآله منافقين نمردند ، پس بعد از وفات پيغمبر صلى الله عليه وآله حال مردم متشابه بود ، و تميزى نداشتند ، بد از خوب و منافق از مؤمن ، و ثابت از مرتد معلوم نشد ، آرى رسول صلى الله عليه وآله بنفس نفيس ميزانى صحيح ، وقسطاسى مستقيم از براى اين كار تعيين فرمود ، چه متواترا از طرق فريقين منقول است كه فرمود " انى تارك فيكم الثقلين ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا " و در جاى ديگر فرمود " مثل اهل بيتى كسفينة نوح من ركبها نجى و من تخلف عنها غرق " و در جاى ديگر فرمود