responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 252


فاطمه بنت اسد باشد تا مساوق طالبى شود ، ودر بعضى آل رسول واين اعم است از اولاد ابو طالب چه اولاد ابو لهب هم داخل مىشود ، چه در بعضى اخبار است كه اولاد او هم بودند ، و زيارت ناحيه صريح در انحصار نيست ، ولى در اين جمله آنچه به نظر اين بنده اقوى است روايت ( عيون ) و ( امالى ) است چه سند او صحيح ومعتمد است و مطابق اقوال زحر وشمر است به روايت ( ارشاد ) و ( حيوة الحيوان ) و ( فصول المهمة ) و ( تاريخ خميس ) كه در آن رزمگاه حاضر بودند ، و موافق اين است روايتى كه سيد در آخر كتاب ( ملهوف ) از سيد الساجدين عليه السلام آورده كه فرموده من پدر و برادر و هفده نفر از اهل بيت خودم را صريع و مقتول ديدم كه بر خاك افتاده بودند .
و روايتى كه در ( بحار ) از ( دلائل الامامة ) از سعيد بن مسيب نقل كرده كه چون خبر قتل حسين و هيجده تن از اهل بيت او بعبد الله بن عمر رسيد ، بجانب شام رفت و از يزيد مؤاخذه كرد ، ويزيد كاغذ پدر او را به او نشان داد و راضى و ساكت شد به تفصيلى كه موقع ذكر او نيست [1] .
و روايت محمد بن حنفية را مىشود به اين ارجاع كرد ، چه او گفته است : نوزده نفر جوان كشته كه همه از بطن فاطمه بيرون آمدند ، و اين عنوان شامل خود سيد الشهداء هست و لفظ شاب كه در خبر است البته تغليب است ، چه يقينا بعضى از آنها صبى ورضيع بودند ، ومىشود آنها كه هفده تن گفتند عبد الله رضيع را در شمار نياورده باشند ، پس راجع به اين قول مىشود ، وشعر سراقه باهلى را [2] مىتوان گفت در كلمه ثانى [3] هم تسعة باشد چنانچه در اول [4] ، و اين تصحيف قريب



[1] بحار الانوار : ج 8 / 220 مجلد الفتن والمحن ط افست .
[2] گذشت ص 250 .
[3] مقصود از كلمه ثانى " وسبعة لعقيل " است .
[4] مقصود از اول " وتسعة منهم لصلب على " است .

252

نام کتاب : شفاء الصدور في شرح زيارة العاشور ( فارسي ) نویسنده : الحاج ميرزا أبي الفضل الطهراني    جلد : 1  صفحه : 252
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست