< فهرس الموضوعات > تفسير فاطمة و سبب نامگذارى < / فهرس الموضوعات > < فهرس الموضوعات > اشكال بر اين تفسير و نقد آن < / فهرس الموضوعات > و ( امالى ) و غير آنها در علت اين تسميه از ائمه اطهار روايت شده به اسانيد مختلفه والفاظ متفاوته بعضى " لانها فطمت هي وشيعتها من النار " [1] و در بعضى " لان الله فطم من أحبها من النار " [2] . ودر بعضى " أتدرى أي شئ تفسير فاطمة ؟ قلت أخبرني يا سيدي قال فطمت من الشر " . ودر بعضى " اني فطمتك بالعلم وفطمتك عن الطمث " . ودر بعضى " سميتنى فاطمة وفطمت بي من تولانى وتولى ذريتي من النار " در وجه مناسب مذكور است ، وجميع اين اخبار در ( علل ) مذكور است واول در ( عيون ) وثانى در ( معانى ) وثالث در ( بحار ) از ( امالى ) مذكور است [3] ودر كتب أهل سنت نيز اين روايت موجود است قريب بعبارات مذكوره به سه طريق در ( ذخائر العقبى ) محب الدين طبرى نقل كرده ، ودر ( مودة القربى ) و ( ينابيع ) نيز روايت نموده و در ساير كتب ايشان نيز مسطور و در مقام استقصاى اين اخبار نيستيم . و در ظاهر اين اخبار اشكالى است كه علماء متعرض شده اند ، ومجمل او اين است كه لفظ فاطمه اسم فاعل است ، و معنى فطام از شير باز داشتن مولود است ، و مقتضاى اين اخبار آن است كه آن حضرت مفطومه نام داشته باشد نه فاطمه . و از اين سؤال چند جواب داده اند :
[1] بحار الانوار : 43 / 12 رقم 3 ط طهران . [2] بحار الانوار 43 / 12 ط طهران . [3] بحار الانوار 43 / 12 ط طهران واحقاق الحق 10 / 16 - 24 به تفصيل اين احاديث را نقل فرموده .