اعتقاد و صلاح عمل ، نورى در قلب آنها پيدا مىشود كه في الجملة بصيرتى در اسرار باطنيه شايد بيايند ، و برزخ اينها روشن تر ، و احاطه به مقامات عاليه بيشتر دارند ، و اين مرتبه را به اصطلاح مذكور لب مىنامند . پنجم - همين مرتبه است با علم كامل كه موجب انشراح صدر و نورانيت ضمير شود ، و فضل اينها بر آن طايفه مثل قمر است بر ساير نجوم ، بلكه مثل فضل پيغمبر است بر ساير امت و اين مقام در اصطلاح مشار اليه لب لب است . ششم - همين مرتبه است به اضافه يقين ، قلم اينجا رسيد و سر بشكست و اين مقام اولياء و صديقين است ، و نتيجه اين رسوخ كمالات نفسانيه است در قلب ، از رضا و توكل ، و اقبال به طاعت ، و خلع ربقه علايق ، ونضو جلباب هواى خلايق ، و وحدت هم ، وعكوف همت بر حضرت احديت جل جناب قدسه ، و اين هم مراتب دارد ، ومقول به تشكيك است ، لمؤلفه : ان النجوم في ارتفاع قدرها * ليس سهاها في السناكبدرها و اسم اين مرتبه در اصطلاح مذكور لب لب لب مىشود . و در كافى است كه حضرت صادق عليه السلام به جابر جعفى فرمود : " ما من شئ اعز من اليقين " [1] . و حضرت رضا عليه السلام به على بن الحسن الوشاء فرمود " ما قسم في الناس شئ اقل من اليقين " [2] . و در روايت يونس بن عبد الرحمن از آن جناب است كه فرمود " فأى الشئ اليقين ؟ قال : التوكل على الله ، والتسليم لله ، والرضا به قضاء الله ، والتفويض
[1] كافى باب فضل ايمان بر اسلام 2 / 51 حديث 1 . [2] كافى باب فضل ايمان بر اسلام 2 / 52 حديث 2 .