نام کتاب : سنت و بدعت در اذان ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد رضا المدرسي جلد : 1 صفحه : 21
اين روايت ، روايت ديگرى ندارند . ( 1 ) و نيز ام عبد الملك . 3 - حدثنا النفيلى ، ثنا ابراهيم بن اسماعيل بن عبد الملك بن ابى محذورة ، قال : سمعت جدى عبد الملك بن ابى محذورة . . . قال : وكان يقول في الفجر : الصلاة خير من النوم . ( 2 ) در اين سند نيز ابراهيم بن اسماعيل بن عبد الملك قرار دارد كه صريحا مورد تضعيف قرار گرفته است . ( 3 ) وانگهى فرضا اگر كسى اسناد روايات را ضعيف ندانست شكى نيست كه باز هم نمىتواند به اين روايات عمل كند ، زيرا اين روايات معارض است به رواياتى كه مىگفت : الصلاة خير من النوم از فقراتى است كه بعد از حضرت رسول ( صلى الله عليه وآله و سلم ) به استحسان مردم به اذان اضافه شده است ، و در بين آنها روايت صحيح نيز وجود داشت ; و در نتيجه معارضه ، هر دو دسته از روايات از حجيت ساقط مىشود . و بنابراين دليلى بر ثبوت تثويب در اذان يا استحباب آن در خارج از اذان نيست . تنبيه در آخر مبحث براى روشن شدن مطلب درباره شهادت به ولايت أمير المؤمنين على بن ابيطالب ( عليه السلام ) سخن محققانه اى را كه شرف الدين در النص والاجتهاد آورده است : مىآورم : اذان نزد ما اماميه هيجده فصل است : الله اكبر چهار دفعه ، أشهد ان لا إله الا الله ، اشهد ان محمدا رسول الله ، حى على الصلاة ، حى على الفلاح ، حى على خير العمل ، الله اكبر ، لا إله الا الله ، هر كدام دو دفعه . و فصول اقامه هفده تا است كه همان فصول اذان مىباشد كه هر كدام دو مرتبه ذكر