نام کتاب : سنت و بدعت در اذان ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد رضا المدرسي جلد : 1 صفحه : 16
حى على الصلاة مرتين حى على الفلاح مرتين . ( 1 ) وقريب به اين در المغنى آمده است . ( 2 ) و در هر دو كتاب به نفع تثويب به حديث ابو محذورة استدلال مىشود ، كه در آن آمده است : فان كان صلاة الصبح قلت : الصلاة خير من النوم ، الصلاة خير من النوم الله اكبر الله اكبر لا إله الا الله . هم چنين در اينجا به اين نكته بايد توجه شود كه بعضى تصريح كرده اند تثويب امرى خارج از اذان است . سرخسى بعد از نقل روايتى در المبسوط مىگويد : فهذا دليل على أن التثويب بعد الاذان . ( 3 ) و بعد از چند سطر در شرح فاحدث الناس هذا التثويب مىگويد : اشارة الى تثويب اهل الكوفه فأنهم الحقوا الصلاة خير من النوم بالاذان ، وجعلوا التثويب بين الاذان و الاقامة ، حى على الصلاة مرتين ، حى على الفلاح مرتين . ( 4 ) بعد از روشن شدن اختلاف هاى فقهاء اهل تسنن در تثويب مىگوئيم : حق آن است كه تثويب حتى الصلاة خير من النوم جزء اذان نيست و ذكر آن نيز بين اذان و اقامه استحبابى ندارد و وحى درباره آن نازل نشده و رسول اكرم ( صلى الله عليه وآله و سلم ) بدان دستور نداده است بلكه امرى است كه بعد از حضرت رسول ( صلى الله عليه وآله و سلم ) به سليقه بعضى از اصحاب وارد در اذان شده است و بر اين مطلب شواهد معتبر موجود است : 1 - امام مالك در موطأ مىگويد : بلغنا أن عمر بن الخطاب جاءه المؤذن يؤذنه بصلاة الصبح ، فوجده نائما فقال
1 - المغنى والشرح الكبير ، ج 1 ، ص 399 . 2 - المغنى ، ص 420 . 3 - المبسوط ، ج 1 ، ص 130 . 4 - المبسوط ، ج 1 ، ص 130 .
16
نام کتاب : سنت و بدعت در اذان ( فارسي ) نویسنده : السيد محمد رضا المدرسي جلد : 1 صفحه : 16