نام کتاب : دلائل الصدق لنهج الحق ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد حسن المظفر جلد : 1 صفحه : 378
عقاب قرار مىدهد . پناه بر خدا از مخالفت كردار با گفتار و از برانگيختن خشم پروردگار كه او است بخشنده ترين بخشندگان . مصنّف - طاب ثراه - مىگويد : 21 - مخالفت با قرآن عظيم و سنت متواتر و ادلهء عقليه و اجماع است . امّا كتاب - قرآن مشحون از آياتى است كه افعال را به بندگان اسناد مىدهد . بعضى از اين آيات را پيش از اين بيان كرديم . چگونه خداوند مىفرمايد : * ( « فَتَبارَكَ الله أَحْسَنُ الْخالِقِينَ » ) * [1] و حال اينكه خالقى غير از او نيست ؟ ! خداوند مىفرمايد : * ( « وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى » ) * [2] و حال اينكه قطعا اين شخص تحقق ندارد . مىفرمايد : * ( « مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِه وَمَنْ أَساءَ فَعَلَيْها » ، [3] ، * ( « لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما عَمِلُوا » ) * [4] ، * ( « أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ » ) * [5] و * ( « أَمْ نَجْعَلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدِينَ فِي الأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِينَ كَالْفُجَّارِ » ) * [6] و حال اينكه هيچيك از اينان وجود ندارند ؟ ! از سوى ديگر چگونه امر و نهى مىكند و حال اينكه هيچ فاعلى وجود ندارد ؟ ! آيا در اين صورت همچون كسى نيست كه جمادات را امر و نهى مىنمايد ؟ ! پيامبر اكرم ( ص ) فرموده است : « اعملوا فكل ميسر لما خلق له » و « نية المرء خير من عمله » ، « انما الاعمال بالنيات » و « انما لكل امرى مانوى . » اجماع نيز دلالت دارد بر وجوب رضا به قضاى پروردگار متعال . پس اگر كفر بر اساس قضاى خداوند متعال باشد ، رضايت به كفر واجب خواهد بود . از سوى ديگر رضاى به كفر بنابر اجماع حرام است ، پس معلوم مىشود كه كفر ، فعل خداوند متعال نيست . پس خلق ( آفريده ) خداوند متعال هم نيست . فضل مىگويد : پيش از اين پاسخ استدلال وى به آيات قرآن را دانستيد . از اين گذشته ، اين آيات با آياتى متعارض است كه دلالت دارد تمام افعال به قضا و قدر خداوند و ايجاد و خلق او است . مثل : * ( « وَالله خَلَقَكُمْ وَما تَعْمَلُونَ » ) * [7] ، يعنى عمل شما را . * ( « الله خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ » ) * [8] عمل بنده هم شيىء است . * ( « فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ » ، [9] به اجماع امت ، خداوند ايمان را اراده كرده است پس براى آن فعّال است . همينطور كفر را زيرا كسى قائل به جدايى نيست . همچنين