به آن اين خواهد بود كه ( ارشدنا طريق السير فيك لتمحو عنا ظلمات احوالنا و تميط غواشى ابدالنا لنستضيء بنور قدسك فنراك بنورك ) و از أمير المؤمنين عليه السّلام مرويست كه معنى آيه آنست كه ما را به راه راستى كه نمودهء ثابت قدم دار تا دايم مطيع امر و نهى تو باشيم و يك لحظه بپرستش غير تو نپردازيم و بعضى از اهل تحقيق گفتهاند كه بنما ما را راه راست به اين وجه كه ما را بمحبت ذاتى خود مشرف دار تا از التفات به خود و به غير تو آزاد گشته بتمامى گرفتار تو گرديم جز تو ندانيم و جز تو نبينيم و جز تو نيانديشيم يا بنما بما راهى كه حضرت تراست نسبت بهر موجودى كه آن موجود بىآن پيدايى ندارد و بغايت كمال خود به آن نميرسد تا در همه جز تو نبينيم و از توجه به غير تو آزاد گرديم و بدانكه امر و دعا متشاركند لفظا و معنى و متفاوت باستعلا و تسفل و يا بر تبهكاران و صراط در اصل سراط است بسين ماخوذ از ( سرط الطعام اذا تبلعه فكانه يسرط السابلة ) و لهذا آن را ( لقم ) نيز ميگويند بجهة آنكه التقام سابله مىكند و قلب ( سين بصاد ) به جهت آنست كه تا مطابق طا شود در اطباق و ( قنبل ) كه از راويان ابن كثير است آن را بر اصل خود خوانده و بواقى به صاد محض مگر حمزه كه اشمام صاد بزا مىكند و مراد از آن طريق اسلام است چنان كه از ابن عباس و جابر نقل كردهاند كه راه راست دين اسلام است و از محمد بن حنفيه منقولست كه ( انه دين اللَّه الذى لا يقبل عن العباده غيره ) يعنى صراط مستقيم دين خدا است كه حقتعالى غير آن را قبول نميكند از بندگان و حارث اعور از أمير المؤمنين عليه السّلام روايت كرده كه آن كتاب خدا است و بنا بر حديث مشهور كه از آن حضرت منقولست كه ( انا كتاب اللَّه الناطق ) مراد طريق آن حضرت و اولاد اطهار او باشد و مؤيد اينست كه اعز محدث حنبلى روايت كرده از ابو بريدهء اسلمى كه از اصحاب حضرت نبويست كه ( الصراط المستقيم هو صراط محمد و آل محمد ) يعنى صراط مستقيم طريق محمد است و آل محمد كه مبتنى بر اصول دينست كه توحيد است و عدل و نبوة و امامت و معاد و شكى نيست كه طريق اهل البيت عليهم السلام صراط مستقيم و طريق قويمست كه سلوك نمودن در آن موجب نجات و رستگاريست و اختيار غير آن سبب خسران و زيانكارى هم چنان كه در اخبار صحيحه بطريق اهل البيت عليهم السلام از پيغمبر ( ص ) مرويست كه ( مثل أهل بيتي كمثل سفينة نوح من ركب فيها نجى و من تخلف عنها غرق ) يعنى مثل و داستان اهل بيت من مثل و داستان كشتى نوح است هر كه در آن كشتى نشست از غرق و هلاكت نجات يافت و هر كه از آن تخلف كرد و ننشست غرق و هلاك شد و به عذاب آخرت گرفتار گشت و نيز حديث مشهور كه عامه و خاصه از پيغمبر ( ص ) نقل كردهاند كه انى تارك فيكم الثقلين ان تمسكتم بها لن تضلوا كتاب اللَّه و عترتى اهل بيتى نيز شاهد عدل است بر اين و ترجمه اينحديث در ما تقدم مذكور شد و اولى حمل آيتست بر عموم چه ( صراط مستقيم ) باتفاق دينى است كه حقتعالى به آن امر فرموده از توحيد و عدل