باشد و در جاى ديگر نوشته است : از مالك پرسيدند : جايز است بروش نويسندگى كه امروز ميان مردم رسم شده است قرآن را بنويسند ؟ او جواب داد . جايز نيست به هيچ وجه مگر به همان طريقه ى اوّل كه سابقين نوشتهاند . و در اتقان العلوم چنين نوشته : ( كان احمد يحرم مخالفة عثمان فى واو او ياء او الف او غير ذلك ) يعنى امام احمد حرام ميدانست كه كسى از نوشته هاى عثمان در رسم الخط قرآن تجاوز كند اگرچه واو ، و يا و الفى را تغيير دهد ابن مهران گفته : اگر كسى اعتقاد كند كه بر موافق امام ( يعنى رسم الخطَّ مصحف عثمانى ) نبايد نوشت نسبت خطا بر قلم اوّلين كرده است و در كتاب هجا ابى عبد اللَّه محمّد مىفرمايد ( من خالف الامام صار فاسقا ) هر كس از روش امام و پيشوا تخلَّف كند و با او مخالفت كند فاسق و بدكار است و در ايضاح مذكور است : ( يكره قرائة القرآن من المصحف الَّذى يخالف ما خطَّه ابن ثابت ) مكروه است قرائت از قرآنى كه بر خلاف رسم الخطَّ اوّلى باشد كه زيد بن ثابت نوشته است .
تاريخ القرآن زنجانى ترجمه ى سحاب فصل پنجم : خارجة بن زيد از پدرش زيد بن ثابت نقل كرده است كه چون پيغمبر بمدينه وارد شد من هفده سوره ى قرآن را خوانده بودم و در خدمت آن حضرت خواندم او خوشحال شد و فرمود : خط يهود را بياموز و من در مدّت پانزده روز آن را ياد گرفتم : و در فصل ششم نقل كرده است ابن زيد يكى از نويسندگان قرآن شد كه گفتهاند در سالهاى آخر چهل و سه نفر بودند كه كتّاب وحى ناميده شدهاند يعنى نويسندگان قرآن كه از اين عدّه علىّ بن ابى طالب و همين زيد بن ثابت بيشتر از ديگران در حضور پيغمبر ص بوده و قرآن را مينوشتند از روايات ظاهر مىشود كه پيغمبر كوشش در نوشتن و جمعآورى قرآن داشته است و از براء بن عازب نقل كردهاند كه چون اين آيه نازل شد ( لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّه ) پيغمبر فرمود زيد را با وسائل نويسندگى حاضر كنيد چون بحضور پيغمبر رسيد فرمود بنويس و اين آيه را املاء فرمود و باز نقل كرده اند