چهار جلد تأليف ابى طاهر محمد بن يعقوب فيروز آبادى متوفّاى سال هشتصد و هفده « 1 » دائرة المعارف فريد وجدى حرف فاء ص 286 اوّل تفسيرى كه در دسترس مردم قرار گرفت كتاب منسوب بابن عبّاس متوفّاى سال شصت و هشت هجرى است كه در مصر سال هزار و دويست نود چاپ شده است و بعد از آن تفسير طبرى متوفّاى سال سيصد و ده بعد از آن تفسير غريب القرآن ابى بكر محمّد بجستانى است كه در سال سيصد و سى وفات كرده است بعد از آن تفسير امام حافظ ابو اللَّيث نصر محمّد سمرقندى است متوفّاى سال سيصد و هفتاد و پنج .
ترجمه ى اعجاز القرآن - مصطفى رافعى بقلم عبد الحسين ابن الدّين : ابو على اسوارى كه داستان سرائى بليغ بود سوره ى بقره را تا سى و شش سال تفسير كرد و هنوز تمام نشده بود كه از دنيا رفت و پاره اى اوقات يك آيه را چند هفته تفسير ميكرد و هيچ سستى در او راه نمىيافت و ( ارنست رنان ) گفته است : در يكى از كتابخانه هاى اندلس كه سوخته است تفسيرى در سيصد جلد وجود داشته است غير از رساله هائى كه در حلّ بعضى مشكلات قرآن و در اطراف برخى از موضوعات آن تأليف گشته كه از حد و حصر بيرون است و جز خداوند كسى به دو آگهى ندارد و آنچه در قسمتهاى مختلف قرآن نوشته شده است عدد آن را خدا داند .
الشيعه و فنون الاسلام ص 11 اوّل كسى كه تفسير نوشت سعيد بن جبير تابعى بود چنان كه سيوطى در اتقان از قتاده نقل كرده است و ابن نديم در فهرست نام او را برده است و قبل از او ديگرى را نام نبرده است كه تفسير نوشته باشد و شهادت او در سال شصت و چهار بوده است و ديگر از تفاسير كه شيعه نوشتهاند كتاب جابر بن يزيد جعفى است كه امام در فن تفسير بوده است و مطالب خود را از امام باقر ع گرفته است