آنها چند كتاب از اشخاص اسم ميبرد مثل معانى قرآن مشكلات قرآن لغات قرآن اجزاء قرآن حروف وقف و ابتداء ناسخ و منسوخ ، نزول احكام و مطالب متفرّق ديگر قرآن كه در حدود دويست و ده كتاب است در آخر آن نوشته است : تا اين تاريخ كه شنبه اوّل شعبان سيصد و هفتاد و هفت است اين مقاله را تمام كردم .
آداب اللَّغة جرجى زيدان : مشهور است كه اوّل نويسنده ى تفسير مجاهد متوفّاى بسال يك صد و چهار بود ما چند نسخه در كتابخانه ى مصر ديديم از تفسير منسوب بابن عباس و گمان نداريم تفسير مدوّن از ابن عبّاس باشد آنچه از مقدّمه ى اين تفسير بدست ميآيد آنست كه اين كتاب روايت منقول از او است نه آنكه در زمان خودش تدوين شده است و امّا تفسير مجاهد در دست نيست و شايد همان تفسير ابن عبّاس باشد كه مجاهد روايت كرده است . و اين تفسير اين طور آغاز مىشود ، ( اخبرنا عبد اللَّه الثّقة بن المأمون الهروي قال اخبرنا عماد الدّين عبد المجيد الهروى قال اخبرنا على بن اسحاق السّمرقندى عن محمد بن مروان عن الكلبي عن ابي صالح عن ابن عبّاس قال ) خودم در مدينه كتابى خريدم بنام ( تنوير المقباس من تفسير ابن عباس ) كه آن را نسبت ميدهد بابى طاهر محمّد بن يعقوب فيروز آبادى صاحب قاموس متوفّاى سنه ى 817 هجرى و اوّل آن چنين است : تفسير ابن عبّاس بسم اللَّه الرحمن الرحيم و صلَّى اللَّه على سيّدنا محمّد و آله اجمعين اخبرنا عبد اللَّه الثّقه ابن المأمون الهروى قال اخبرنا ابى قال : اخبرنا ابو عبد اللَّه قال : اخبرنا ابو عبد اللَّه محمود بن محمّد الرازى قال : أخبرنا عماد بن عبد المجيد الهروي قال : اخبرنا على بن اسحاق السّمرقندى عن محمد بن مروان عن الكلبي عن ابي صالح عن ابن عبّاس قال - و شايد اين همان تفسيرى باشد كه جرجى زيدان در كتابخانه ى مصر ديده و در آداب اللَّغه نوشته است چون سلسله ى روات آن مختلف نيست و فقط چند نفر را ؟ نقل نكرده است كه در اين كتاب نقل شده است و در آغاز سوره ى بقره نوشته است . ( و باسناده عن عبد اللَّه