صادق ع فرمود : نام محمد است مجاهد گفته است : آغاز سوره ها است .
طنطاوى در اوّل تفسير الجواهر خود شرحى در اين مطلب نوشته است : از قديم رمز و اشاره جزء مقاصد عاليه بشر بوده است مثلا يهود حروف ابجد را كنايه از اعداد قرار دادهاند . الف را يك و با را دو و همچنين تا آخر ( چنان كه ما هم اين حساب را داريم و در كتابهاى قديم زياد به كار ميبردند ) و مسيحيهاى شام و مصر و رم حروف يونانى را رموز دينى خود قرار دادهاند مثلا كلمه ى ( اكسيس ) را رمز اين جمله قرار دادهاند .
( يسوع المسيح ابن اللَّه المخلص ) . چون كلمات ( ايوس ) بمعنى ( يسوع ) است و ( كرستوس ) بمعنى مسيح است و ( ثيو ) اللَّه است و ( ايوس ) بمعنى ابن است و ( ثوتير ) بمعنى مخلص است پس همزه ى اوّل كلمه ( اكسيس ) بجاى كلمه ى ( ايسسوس ) است و كاف كه حروف دوّم آنست بجاى كلمه ى ( كريستوس ) است و سين كه حرف سوّم آنست بجاى كلمه ى ( ثيو ) است كه در تلفّظ ثا تبديل بسين شده است ياء كه حرف چهارم است بجاى كلمه ى ( ايسوث ) است و سين دوّم كه آخر است بجاى كلمه ( ايسوث ) است كه ثا در تلفّظ تبديل بسين شده است مثل اوّل پس كلمه ى ( اكسيس ) رمز اختصارى اين جمله يونانى است ( ايسوس كرستوس ثيوايوس ثوتير ) يا مختصر اين جمله ى عربى است ( يسوع المسيح ابن اللَّه المخلص ) و چون اين كلمه ى ( اكسيس ) كه رمز اختصارى است در زبان يونانى بمعنى ماهى است خود ماهى بمناسبت اينكه اسمش رمز اختصارى مقدّس است موجودى مقدّس شمرده شده است و رمزى دينى قرار داده شده است پس در نتيجه ى قرار دادن حروف را رمز براى يك جمله و باز قرار دادن حيوان را رمز براى آن جمله معلوم مىشود كه تعبيرات رمزى در نظر آن مردم ارزش زياد داشته است و دانشمند انگليسى سموئيل مونيخ گفته است : در گورهاى قديمى رم شكل ماهى كوچك كه از استخوان و چوب ساخته شده است زياد ديده مىشود .
چون مسيحىها مرسوم داشتهاند كه ماهى با خود داشته باشند براى تبرّك و نشانه ى به اين رمز مبارك پس براى تناسب با افكار ملَّتهاى مختلف كه قرآن با آنها سر و كار دارد لازم است به همان روش كه پسند آنها است و با آن مأنوس هستند و