responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 299


مقارن قيام پرشور مردم ايران بر ضد نظام پهلوى دوران تبعيد به پايان رسيد و امام تصميم گرفت براى رهبرى اين قيام در فضاى آزاد به يكى از كشورهاى مسلمان عرب عزيمت فرمايد ولى به دليل عدم موافقت مقامات اين كشورها به فرانسه تشريف برد و اين سفر طليعهء اميدى شد بر كليهء جريانات آينده ، چرا كه از اين تاريخ مبارزات وارد مرحلهء جديدى شد و پس از گذشت مدت كمى از اين تاريخ با بزرگترين تجليل وارد خاك ميهن شد و بعد از گذشت چند روز ، حكومت دو هزار و پانصد سالهء شاهنشاهى را به فضل خداوند به جمهورى اسلامى تبديل كرد .
آن چه به طور خلاصه در اين باب مىتوانم بگويم اين است كه اين گونه مبارزه يعنى جنگ با فقد كليهء وسايل و امكانات مادى با بزرگترين قدرت منطقه ، آن هم با قدرتى كه تمام قدرتهاى بزرگ جهانى به حمايتش برخاسته بودند ، براى اين جانب به هيچ وجه قابل تصور نبود ؛ نه به چشم ديده بودم ، نه به گوش شنيده و نه در تاريخ خوانده بودم ، تنها مىتوانستم آن را با مبارزات سيد انبياء صلَّى الله عليه و آله مقايسه كنم ، يگانه وسيله اى كه داشت و به پيروزى قطعىاش منتهى شد همان عزم آهنين و ارادهء پولادين و خلل ناپذيرى بود كه پيوسته مورد حمايت بى دريغ قاطبهء ملت مستضعف قرار مىگرفت و همين قدرت اراده بود كه نور اميد در دل تمام ملل مستضعف ، خاصّه امت اسلامى مىتاباند و پيوسته قدرتهاى استكبارى با فتنه ها و آشوبها و خونريزيها و ديگر وسايل در صدد خاموش كردن آن بوده و هستند و تا امر بر اين منوال است طبق وعدهء خداوندى هر گز به آن دست نخواهند يافت .
طبق اعتقاد شايع در بين ملت مسلمان شيعهء اماميه ، امامت و رهبرى امت اسلامى به جانشينان بر حق پيامبر اسلام صلَّى الله عليه و آله اختصاص دارد و ديگران را نرسد كه به عنوان امام معنون دارند . آرى مجتهدان جامع الشرائط را مىتوان به عنوان نائب الامام ياد كرد . از اين روى امامت رهبر كبير انقلاب خشم بسيارى از دشمنان و حتى انتقاد برخى از مخلصان انقلاب را برانگيخته است كه آيا جز امامان معصوم امام ديگرى هم در شيعه وجود دارد ؟ در حالى كه أولا ، ثبوت حقيقت شرعيه در مورد لفظ « امام » و اختصاص آن به امامان معصوم عليهم السّلام مورد قبول نيست ، بلكه اطلاق آن در موارد ديگر به عنوان معناى لغوى و عرفى بدون اشكال است . آرى طبق عقيدهء شيعهء اماميه امامت امت علاوه بر شرايط عرفى مشروط است به شرايطى كه اهمّ آنها عصمت است و اين شرط طبق ادلهء معتبر قطعا در امامان معصوم عليهم السّلام وجود دارد . بنا بر اين هيچ مانعى

299

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 299
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست