responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 297


ج ) در مورد اكراه بر قتل ، بر خلاف نظر مشهور ، بر اين عقيده بودند كه چنانچه توعيد به كمتر از قتل نباشد مكره ( به فتح راء ) مىتواند مرتكب قتل شود و در اين صورت قصاص او جايز نيست ، نهايت آن كه بايد ديهء مقتول را بپردازد .
د ) ضمان عاقله حكم تكليفى محض است . ( نظير نفقهء اقارب ) و ضمان وضعى با خود جانى است .
ه ) قاعدهء « الحدود تدرأ بالشبهات » به طور كلى چنان كه مشهور بر آنند درست نيست ، و تنها در موارد منصوصه جريان دارد .
و ) در گذشته ايشان بر اين عقيده بودند كه عمل مشهور مىتواند ضعف حديث را جبران كند ، ولى پس از آن گفتند : شهرت عملى كه خود دليلى بر حجيت ندارد چگونه مىتواند غير حجتى را حجت كند ؟ ! و اين بر خلاف قول مشهور است .
ز ) اختلاف افق تأثيرى در واقعيت ثبوت هلال ندارد ؛ چنانچه ثابت شود در نقطه اى و لو دور دست ماه را رؤيت كرده‌اند ، اول ماه يا عيد اضحى ثابت مىشود و لو در نقاط ديگرى كه ماه قابل رؤيت نبوده است .
ح ) جز آيهء نجوى ، در هيچ آيهء ديگرى نسخ ثابت نشده است . و اين بر خلاف نظر اهل سنت و بسيارى از شيعه است .
ط ) چنان كه قرآن مجيد به زياده تحريف نشده ، بر خلاف نظر گروهى از اهل سنت و شيعه ، به نقيصه هم در آن تحريفى به وقوع نپيوسته است .
آية الله العظمى خوئى صرف نظر از مقام ممتاز علمى ، مردى بودند وارسته ، با تقوى ، سليم النفس ، متخلق به اخلاق فاضله و عادل به تمام معناى كلمه .
امام خمينى ( 1409 ه ) .
حاج آقا روح الله خمينى در بيستم جمادى الآخرة 1320 در شهرستان خمين به دنيا آمد . پدر بزرگوارش آية الله سيد مصطفى موسوى كه از معاصران ميرزاى شيرازى و از علماى برجسته خمين به شمار مىآمد ، هنگامى كه حاج آقا روح الله پنج ماهه بود بين راه خمين و اراك به ضرب گلوله به شهادت رسيد .
وى دروس مقدماتى را نزد اساتيد منطقه چون : آقا ميرزا محمود افتخار العلماء ، ميرزا رضا نجفى خمينى ، آقا شيخ على محمد بروجردى ، آقا شيخ محمد گلپايگانى و آقا عباس اراكى و برادرشان آية الله سيد مرتضى پسنديده ( ره ) فرا گرفت و در سال 1298 شمسى عازم حوزهء علميه اراك شد و مقارن هجرت آية الله حاج شيخ عبد الكريم حائرى يزدى ( 1300 شمسى ) به حوزهء علميه قم منتقل گرديد و نزد

297

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست