responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 293


تأليفى متعددى نيز دارد ، از آن جمله : تجريد اسانيد الكافي ، حاشيه بر كفاية الاصول ، حاشيه بر رجال نجاشى ، جامع احاديث الشيعه . ( نقباء البشر ، ص 605 / ش 1308 ) سيد عبد الهادي شيرازى ( 1382 ه ) . وى فرزند ميرزا اسماعيل حسينى شيرازى از فقهاى معروف و از مراجع شيعه بود و در سال وفات پدرش ( 1305 ه ) به دنيا آمد و تحت اشراف ميرزاى بزرگ شيرازى ( پسر عموى پدرش ) رشد كرد . او بعد از گذراندن مقدمات از محضر اساتيدى چون ميرزا محمد تقى شيرازى ، آخوند خراسانى ، شيخ الشريعهء اصفهانى ، ميرزا محمد باقر اصطهباناتى و آقا ضياء الدين عراقى استفاده كرد .
مترجم در زمان مرجعيت خود بينايى خويش را از دست داد . از جمله آثار او عبارت است از : دار السلام ، كتاب الصوم ، كتاب الزكاة ، الاستصحاب ، اجتماع الأمر و النهى .
( نقباء البشر ، ص 1250 / ش 1778 ) شيخ كاظم شيرازى .
از علما و مجتهدان معروف معاصر است . وى بعد از گذراندن مقدمات و سطوح در درس خارج ميرزا محمد تقى شيرازى حاضر شد و مدتها در كاظمين و كربلا و نجف جزء مدرسان به نام بود . ايشان تأليفاتى در فقه و اصول داشته‌اند .
( أحسن الوديعة ، 2 / 278 ، اعيان الشيعة ، 9 / 401 ) سيد محسن حكيم ( 1390 ه ) .
فرزند سيد مهدى از فقهاى اماميه و مراجع بزرگ شيعه و صاحب تأليفات بسيار ( حدود 50 عنوان ) است . وى اولين كتابخانه عمومى را در نجف بنيان گذاشت و شاگردان بسيارى را تربيت كرد .
از آثار اوست : مستمسك العروة الوثقى ، حقائق الأصول ، دليل الناسك .
( الأعلام ، 5 / 290 ، معجم العراقيين ، 3 / 92 ؛ معارف الرجال ، 3 / 121 ) شيخ حسين حلى .
وى فرزند شيخ على يكى از علماى معاصر ساكن نجف اشرف بود و بعد از گذراندن مقدمات و سطح ، مدت مديدى در درس ميرزا محمد حسين نائينى حاضر شد و به رغم شايستگى زعامت دينى ، وقت خود را به تدريس و تربيت علما اختصاص داد و در اين كار بسيار موفق بود .
تقريرات درس ايشان را شاگردانش انتشار داده‌اند ؛ مانند بحوث فقهية تأليف عز الدين بحر العلوم . ( نقباء البشر ، ص 603 / 1309 ) 6 - 9 - 3 فقهاى ديگر معاصر در اينجا نام گروهى از فقهاى معاصر ذكر مىشود :

293

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 293
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست