responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 28


2 . سوده بنت زمعة . رسول خدا او را پس از وفات خديجه و پيش از عايشه به عقد خويش در آورد ، وى بيوهء سكران بن عمرو بود كه پس از وفات او در مكه به عقد آن حضرت در آمد و در آخر خلافت عمر يا در سال 54 هجرت وفات كرد .
3 . عايشه دختر ابو بكر بن ابى قحافه . وى تنها دخترى بود كه در سن 7 سالگى به عقد آن حضرت در آمد و در سال 57 يا 58 هجرى وفات كرد .
4 . حفصه دختر عمر بن خطَّاب . او بيوهء خنيس بن حذافهء سهمى بود كه پس از عايشه به عقد آن حضرت درآمد .
5 . زينب دختر خزيمة بن حارث . زينب ، كه او را ام المساكين نامند ، بيوهء عبد الله بن جحش ، شهيد احد ، و يا به قول ابن هشام و ابن حزم بيوهء عبيدة بن حارث ، شهيد بدر است . وى پس از حفصه به عقد آن حضرت در آمد و دو سه ماه بعد وفات يافت . [1] 6 . أمّ حبيبه رمله دختر ابو سفيان ، بيوهء عبيد الله بن جحش بود كه در حبشه به كيش نصرانى درآمد و همان جا وفات يافت . ام حبيبه را نجاشى در حبشه به وسيلهء خالد بن سعيد بن عاص به عقد پيامبر صلَّى الله عليه و آله درآورد و به مدينه فرستاد . وى پس از زينب به همسرى رسول خدا درآمد .
7 . ام سلمه : هند دختر ابو اميّهء مخزومى . او با شوهرش عبد الله بن عبد الاسد مخزومى ، پسر عمّهء رسول خدا ، دو بار به حبشه هجرت كرد و بعد به مكه بازگشت و سپس به مدينه هجرت كرد . ابو سلمه ( شوهر ام سلمه ) در احد زخم برداشت و در سال چهارم شهيد شد . امّ سلمه بعد از شهادت شوهرش به عقد رسول خدا درآمد .
8 . زينب بنت جحش ، دختر عمهء رسول خدا . او در آغاز به دستور رسول خدا صلَّى الله عليه و آله به عقد زيد بن حارثه درآمد . سپس از زيد طلاق گرفت و بعد از ام سلمه به همسرى رسول الله صلَّى الله عليه و آله درآمد . زينب در سال بيستم هجرت درگذشت .
9 . جويريه دختر حارث بن أبى ضرار . او در غزوهء مريسيع اسير شد و در تقسيم غنيمت به سهم ثابت بن قيس درآمد . رسول خدا قيمت او را به ثابت پرداخت و او را آزاد ساخت . جويريه بعد از اين آزادى به اختيار خود به عقد رسول خدا درآمد و در اثر اين ازدواج ميمون بيش از يك صد خانوار اسير از بنى المصطلق از اسارت آزاد شدند .
وى به سال 50 يا 56 هجرى وفات يافت .



[1] . سيرة النبي ، 4 / 397 و جوامع السيرة ، 33 .

28

نام کتاب : تاريخ فقه و فقها ( فارسي ) نویسنده : أبو القاسم گرجي    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست